Samson a Dalila

Camille Saint-Saëns

Biblické drama o vášni a zradě premiéra: 5. 5. 2023 II. premiéra: 6. 5. 2023

Strhující grand opera francouzského romantismu ve velkolepé inscenaci Magdaleny Krčkové Švecové. Závratná sborová čísla, slavné baletní bakchanále a opojné árie, jejichž melodie vám budou ještě dlouho znít v hlavě. A samozřejmě nenapodobitelná barevnost francouzské hudby 70. let 19. století.

Chcete o inscenaci vědět víc? Zajděte si na náš lektorský úvod. Začínáme půl hodiny před představením. Vstup na lektorské úvody je zahrnut v ceně vstupenky.

Už nyní si však můžete přečíst zážitkový obsah inscenace. Najdete v něm spoustu zajímavostí s odkazy a můžete se tak na představení už nyní příjemně naladit. Udělejte si s operou život ještě hezčí, než je!


Upozorňujeme diváky, že se v průběhu představení používají kouřové efekty a kouří se tabákové výrobky.

Z médií
Klasikaplus.cz
3. 5. 2023
Classicpraha.cz
5. 5. 2023
Divadlo.cz
4. 5. 2023
Mf Dnes
12. 5. 2023
Klasikaplus.cz
10. 5. 2023
Opera Plus
26. 05. 2023
Divadelní noviny
30. 5. 2023
 
Hudební nastudování a dirigent Martin Peschík
Scéna a kostýmy Marek Cpin
Světelný design Michal Hor
Choreografie Martin Šinták
Sbormistr Martin Veselý
Asistent dirigenta Vojtěch Adamčík
Asistent choreografa Zdeněk Mládek
Asistentka režie a nápověda Lucie Bicanová

 
Z vašich ohlasů

Samson a Dalila, 30. 1. 2024

Včerejší derniéra Samsona a Dalily byla svátkem operního zpěvu. Vidět současně na jevišti paní Hrbáčkovou, pana Beně a pana Samka potvrzuje rčení, že "dobrého po málu" a v tomto případě toho nejlepšího ještě méně. Co naplat, třeba někdo pochopí...
Marek Červený

Samson a Dalila, 15. 1. 2024

Představení Samson a Dalila v Jihočeském divadle je úžasné. Viděla jsem ho celkem třikrát a jsem velmi překvapená a je mi velmi líto, že již po tak krátkém čase od premiéry (po osmi měsících!) je naplánovaná jeho derniéra. Za mě škoda, chodila bych stále. Každopádně všem tvůrcům velmi děkuji.
Mila F

Samson a Dalila, 9. 5. 2023

Nádherné představení a výkony všech účinkujících. Děkuji za zážitek.
Hana Šímová

Samson a Dalila, 11. 5. 2023

  Při návratu z premiéry Samsona a Dalily mi bylo velmi smutno. Hudba Saint – Saënse i pěvecké výkony byly sice překrásné (ocenila bych zejména R. Samka v roli Samsona a A. Beně v roli Velekněze) ovšem režijní pojetí považuji za naprostý omyl, který vynikne v kontextu zážitkového obsahu připraveného dramaturgií opery v celé velikosti. (U zmíněného zážitkového obsahu bych mimochodem uvítala ozdrojování, protože některé jeho části mi přijdou dost pochybné.) Opera je – laicky řečeno – zpívaný divadelní dramatický útvar. Jde v ní tedy jak o „muziku“, tak „o to divadlo“. Tedy o ten příběh odehrávající se na jevišti. V případě českobudějovického „biblického dramatu Samson a Dalila“ (tak to hlásá i JD na svých stránkách) se ale vlastně jen DIVÍTE. To, o co v biblickém příběhu jde, na jevišti prostě nenajdete. Divák netuší, kdo jsou Hebrejci a kdo Pelištejci, na jevišti je vše utopeno v toxické žlutočerné plyšové barevnosti (občas vylepšené o další barevné jedy) – žlutá má asi – snad navozovat představu překladu Samsonova jména, přičemž sám Samson je ale oděn do nudného černého obleku a jeho vlasy nazíra fakt nepřipomínají – stíhat není co. Z Dalily je pouze kurva, chrám boha Dagona (vegetační bůh nejen Pelištejců) je hrací automat. I když jsem schopna nějak chápat jakousi symboliku a dílčí metafory charakterizující současnost, které paní režisérka divákům předkládá, s takovýmto uchopením slavného díla nemohu souhlasit. V jevištním díle má být vše v souladu a hlavní „slovo“ má mít autor díla. Když se vše „zaktualizuje“, „posune“, „předělá“ a „zcivilní“ a navíc doplní od dramaturgů s jevištním děním naprosto nekorespondujícími texty, vytvoří se tak „dort pejska a kočičky“. A pravidelné operní diváky namlsané z nedávného dokonalého představení Mefistofela z tohoto babelu nebude sice bolet břicho, ale duše, protože cítí, že opera zase jednou (po kolikáté už v posledních letech?) promarnila svoji šanci na opravdový „kasaštyk“.
Ludmila Magdalena Maršíková