Laskavý humor, venkovský fištrón i srdce na dlani – to je nejoblíbenější česká opera, jíž si snad každý musí zamilovat. Prostá lidovost se v ní snoubí s hloubkou citu, poezií a především vynikající Smetanovou hudbou.
Anekdota o nevěstě, kterou ženich prodá sám sobě, byla napsána původně jako zpěvohra s mluvenými dialogy (1866) a sám skladatel ji označil jako „hračku“, jako vítané rozptýlení od vážných oper. Přesto se ale nerodila snadno. Smetana svůj osobitý „národní styl“ hledal a pečlivě cizeloval s vysokými uměleckými nároky a mnohými byl právě za to kritizován. Až čtvrtá verze opery se stala verzí finální (1870), dílo ovšem sklidilo obrovský úspěch. „Prodanka,“ jak jsme si ji familiárně překřtili, se téměř okamžitě stala symbolem příslovečné české hudebnosti a smyslu pro humor. Vedle úsměvných momentů je ale podmanivá i svou opravdovostí a životaplností charakterů. Prodaná nevěsta je tak nejen zakladatelským dílem národní české opery, ale rovněž stále přitažlivou, laskavou i trochu sebeironickou hudební komedií, která oslovuje diváky napříč věkovým spektrem a zaslouženě patří ke zlatému fondu české i světové opery.
Uvádíme v rámci projektu Jihočeské divadlo venkovu.
Slovo režiséra a šéfa opery Tomáše Ondřeje Pilaře: "Mým inscenačním cílem bude přenést diváky přesně o 155 let nazpět, doprostřed letního podvečera mezi štíty holašovických selských domů, kde se celý děj odehraje. Celý sbor v lidových krojích, děti, kompars, lidové tance a samozřejmě příběh s dobrým koncem, zkrátka vše tak, jak si kdokoliv z nás představí Prodanou nevěstu, když zavře oči. Vidět Prodanou nevěstu v Holašovicích, to byl můj celoživotní divácký sen. O to více jsem šťastný, že se jej nyní mohu dotknout jako režisér."