Mefistofeles

Arrigo Boito

velkolepá opera s faustovskou tematikou premiéra: 5. 11. 2021

Nesmírně působivá, naprosto unikátní opera vrcholného italského romantismu s efektními sborovými a baletními scénami směřuje k úchvatnému spirituálnímu finále. Symbolické rozloučení Maria De Rose s jihočeskou operou a zároveň první domácí režie jejího nového uměleckého šéfa Tomáše Ondřeje Pilaře. Věčný příběh souboje dobra a zla zpracovaný literárním a hudebním géniem italské opery v jedné osobě a jediné opeře. Hudba, která vám způsobí závrať, inscenace, co nasytí vaši touhu po kráse a až hříšně ďábelský sympaťák, kterému budete celou dobu fandit, i když víte, že to projede! 

Děkujeme firmě T-LED s.r.o. , která je hlavním partnerem inscenace.

Chcete o inscenaci vědět víc? Zajděte si na náš lektorský úvod. Začínáme půl hodiny před představením v předsálí DK Metropol. Vstup na lektorské úvody je zahrnut v ceně vstupenky. A pokud vás zajímá, o čem se v opeře zpívá, přečtěte si její zážitkový obsah. Najdete v něm spoustu zajímavostí i odkazy playlisty, které vás na představení příjemně naladí. Udělejte si s operou život ještě hezčí, než je!

Opera Mefistofeles získala cenu diváků tzv. Libušku za nejlepší inscenaci Festivalu Opera 2022.

Z médií
Budějcká drbna
4. 11. 2021
KlasikaPlus.cz
5. 11. 2021
Deník.cz
8. 11. 2021
Český rozhlas ČB
9. 11. 2021
Zakulturou.cz
15. 11. 2021
Opera Plus
22. 11. 2021
MF Dnes
29. 11. 2021
Divadelní noviny
30. 11. 2021
Divadelní noviny
1. 12. 2021
Kdykde.cz
7. 3. 2022
KlasikaPlus.cz
22. 3. 2022
Jcted.cz
29. 3. 2022
Divadelní noviny
31. 3. 2022
Opera Plus
31. 3. 2022
Českobudějovický deník
31. 3. 2022
Právo
31. 3. 2022
KlasikaPlus.cz
1. 4. 2022
Divadlo.cz
1. 4. 2022
Novinky.cz
1. 4. 2022
Opera Plus
10. 4. 2022
 
Hudební nastudování Mario De Rose
Světelný design Daniel Tesař
Choreografie Martin Šinták
Dramaturgie Tomáš Studený
Sbormistr Martin Veselý
Představení řídí Michaela Freudenschussová
Asistent dirigenta Patrik Červák
Asistent choreografa Zdeněk Mládek
Asistentka režie / nápověda Lucie Bicanová

 

Pro umělecké vyvrcholení dlouholetého působení vynikajícího italského dirigenta a skladatele Maria De Rose v pozici generálního hudebního ředitele JD si lze stěží představit vhodnější titul než právě Boitova Mefistofela. Jedná se o dílo jedinečné nejen v kontextu italské opery, ale i v operní tvorbě vůbec. Jeho autor patřil k nejvšestrannějším a nejvzdělanějším uměleckým osobnostem své doby. Dlouho byl ale ceněn více jako literát než skladatel. Napsal libreta k Verdiho Otellovi (1887) a Falstaffovi (1893), Ponchielliho Giocondě a dalším. Publikoval řadu článků a byl vášnivým čtenářem. Snažil se italskou operu zbavit dosavadních stereotypů, Wagnerovy opery mu ale připadaly „těžkopádné“, např. Valkýru přirovnal k lokálce, která se dokodrcá do zastávky za nekonečnou dobu. Boito došel k závěru, že dokonalá opera může stát pouze na velikém básnickém díle, a to našel v Goethově Faustovi. Jako teprve pětadvacetiletý mladík se tedy rozhodl, že ho zpracuje zcela nově: „Mefistofeles je hadem v rajské zahradě, je Prométheovým supem. Mefistofeles je onou pochybností, z níž pochází poznání, oním zlem, jež plodí dobro. Kdekoli lze nalézat ducha negace, nalézáme Mefistofela. (…) Mefistofeles je vtělením onoho věčného Ne, vmeteného do tváře Pravdy, Krásy a Dobra.“ První provedení znamenalo naprosté fiasko. Boito operu po sedmi letech (1875) uvedl znovu, radikálně přepracovanou, a tentokrát s fantastickým úspěchem. Od té doby se stala trvalou součástí světového repertoáru a je vlastně s podivem, že takhle působivé dílo se v tuzemsku tak zřídka inscenuje. Na scéně JD zazní Mefistofeles vůbec poprvé a co do nároků na provozovací aparát a prostor je třeba zmínit, že je na samých hranicích kapacit jeviště, orchestřiště i např. co do počtu sboristů. Bude se tedy jednat beze sporu o mimořádný počin, který si určitě nenechte ujít.



Z vašich ohlasů

Mefistofeles, 30. 9. 2023

Úchvatné představení od začátku do konce. Krásná scéna, kostýmy, světla. Sbor a Mefistofeles Jana Hnyka dechberoucí a Markétka v podání Soni Godarské srdcervoucí. Bravo! V listopadu jdu zase...
Jana Bártů

Mefistofeles, 6. 5. 2023

Jedna z nejkrásněji ztvárněných oper, jakou jsem kdy v životě viděla. Scénograficky dechberoucí podívaná. V propojení s vynikajícími pěveckých i hudebními výkony se na konci nedalo tleskat jinak než ve stoje. Jan Hnyk jako Mefistofeles mě úplně uhranul a stejně tak Jana Šrejma Kačírková v roli Markéty. Operní soubor Jihočeského divadla právem získal za provedení opery diváckou cenu Libuška. Škoda jen, že se Mefistofeles nehraje tak často. Hned bych šla znovu. Tak na podzim!
Magdaléna Dolejšová

Mefistofeles, 28. 2. 2023

Úžasné představení na poslech i na pohled. Vedle nás seděl mladý muž (odhadem třicátník) z Mnichova, který na této opeře byl po třetí! Vůbec se nedivím.
Magdalena Mlčochová

Mefistofeles, 27. 2. 2023

V pátek 24. února jsem byla s několika přáteli už poněkolikáté na představení Mefistofela. Společně jsme se shodli, že tato inscenace, která časem zraje jako víno, je srovnatelná s operními zážitky, které mohou nabídnout přední evropské operní domy. A my, pravidelní operní návštěvníci, máme to štěstí, že si tento mimořádný zážitek můžeme vychutnat i u nás v Českých Budějovicích a našim soukromým hostům, kteří zavítají k nám do našeho města se můžeme pochlubit špičkovou kvalitou. Proč to vlastně dnes píšu? Na představení jsem seděla v zadní části hlediště, a tak mi neuniklo, že ten večer vyrazila do opery nemalá část komunální politické reprezentace. Pevně věřím, že, až budou námi zvolení zastupitelé zodpovědně zvažovat výši podpory Jihočeskému divadlu a všem jeho souborům, vzpomenou si, jak a čemu ve stoje aplaudovali právě tento večer. Předem jim za to děkuji.
Ludmila Magdalena Maršíková

Mefistofeles, 2. 10. 2022

Dnešní Mefistofeles, co víc říct, než ďábelsky dokonalé. Nádherná výpravná scéna, skvělé nastudování, dechberoucí atmosféra, lehkost a dokonalost, se kterými byly zazpívané některé árie... jak se říká, že není třeba umět italsky, aby člověk rozuměl italské opeře, dnes se to potvrdilo stonásobně, nebylo třeba umět italsky, prostě jsem byl uchvácen a celé to prožil a procítil. Velké díky a velká gratulace k Libušce
Petr Piech

Mefistofeles, 7. 3. 2022

Neuvěřitelně aktuální a silně působící představení, které má velmi vysokou úroveň ve všech složkách! Ze srdce děkuji za strhující umělecký zážitek, jaký jsem už dlouho nezažila! M.M. Kindlová
Mgr. Miroslava Marie Kindlová

Mefistofeles, 6. 3. 2022

Dnes jsme zhlédli představení Mefistofeles, které na nás udělalo doslova ohromný dojem. Nádherná hudba, neuvěřitelně působivá scéna, dokonale představující peklo i nebesa, úžasní zpěváci i sbor a silně emocionální režie, která nás zcela pohltila, přitom byla bez špetky zbytečného patosu. Shodli jsme se na tom, že celkový dojem byl úžasný, naprosto srovnatelný s představeními přenášenými z MET. Laťka nasazená prvním počinem nového režiséra je nasazena opravdu vysoko. Bravo! A děkujeme. Rucki
Radomír Rucki

Mefistofeles, 3. 2. 2022

Bravo! Bravo! Bravo! Od první chvíle jsem měla husí kůži, která se mě držela po celou dobu. Dechberoucí představení, které ve mně bude ještě dlouho rezonovat.
Michaela P.

Mefistofeles, 7. 12. 2021

Jedním slovem překrásné!!!! Pěvecký výkon Jana Hnyka mne naprosto ohromil. Bravo, bravo!!!!
adolf černý

Mefistofeles, 8. 11. 2021

Úžasné představení! Skvělé operní výkony, výborná choreografie v podání brilantních tanečních výkonů, nádherná scénografie, fascinující hra světel! Nemám co dodat!
Pavla Hornychová

Mefistofeles, 6. 11. 2021

Dnes večer jsem byla v opeře! Byla to neskutečná, neskutečná nádhera! Pomyslně jsem ještě pořád (premiéra Mefistofela skončila před hodinou) nepřestala tleskat a volat bravo, v hlavě mi stále zní nádherný závěrečný chorál. A zítra bych šla nejraději ještě jednou . Operu Mefistofeles jsem dosud víceméně neznala – s výjimkou slavné ďáblovy „hvízdací“ árie. Hudba je opravdu krásná a podle mne dost „vlezlá“ – zdá se, že se některých melodií hned tak nezbavím – ale vůbec mi to nevadí . Sólisté byli všichni výborní, nicméně paní Šrejma Kačírkovou za její Markétku navrhuji okamžitě nominovat na Thálii. A vizuální stránka díla? Samotnou mne zaskočilo, co všechno mi tvůrci inscenace předložili k prožitku. Chci zmínit třeba řešení scény se stále přítomnými akantové rozvilinami s dominantním kruhem, které mi připomínalo symbolické vyjádření Božské Jednoty tak, jak jej můžeme obdivovat třeba v islámském umění nebo fascinující pojetí Heleny Trójské jako personifikace ženskosti, smyslnosti a pozemského života. A docela mne mrazí, vzpomenu –li na scénu sabbatu, která začíná jako orgiastická slavnost pod Inanninými hvězdami a která se záhy zahalí do temnoty, směřující neodvratně k totální zkáze světa….. Zkrátka tohle představení plné emocí, symbolů, barev a hudby si prostě nenechte ujít! Díky za mimořádný zážitek všem, kteří se na představení podíleli.
Ludmila Maršíková

Mefistofeles, 8. 11. 2021

Velmi kvalitní provedení. Krásná scéna, vynikající orchestr, tanečníci provádějící dějem, andílci tváří v tvář Mefistofelovi a zcela nepochybně výborně nastudované překrásné sbory. Velmi náročné dílo zpracované tak, že máte husí kůži z pocitů děsu i štěstí nebo smutku a radosti.
Michal B.

Mefistofeles, 8. 11. 2021

Miluji Boitova Mefista již řadu let. Děkuji Jihočeskému divadlu za nádhernou inscenaci, která mne velice potěšila, a pohladila po srdíčku. Jen škoda těch škrtů! Obrovská gratulace a veliké Bravo!
Michael Vacek

Mefistofeles, 6. 11. 2021

Mefistofelem nám byly ukázány dvě krajní polohy našeho bytí. Nebe a peklo. Jitřenkoví andílci a dynamické sborové party byly v nádherném kontrastu. Skvělý výkon pohyblivých ďáblíků, tančících na rozhraní výrazového tance a křeči předvedl, jak se asi tančí v předpeklí. Neopominutelný Paolo se svým domovským projevem. Jeho árie s Markétkou ve vězení nám ukazuje, že jenom vyšší stupeň lásky bez vášní a žádostí nás dovede ke klidu bez utrpení.
Kristina Pečlová

Mefistofeles, 6. 11. 2021

Mefistofelem nám byly ukázány dvě krajní polohy našeho bytí. Nebe a peklo. Jitřenkoví andílci a dynamické sborové party byly v nádherném kontrastu. Skvělý výkon pohyblivých ďáblíků, tančících na rozhraní výrazového tance a křeči předvedl, jak se asi tančí v předpeklí. Neopominutelný Paolo se svým domovským projevem. Jeho árie s Markétkou ve vězení nám ukazuje, že jenom vyšší stupeň lásky bez vášní a žádostí nás dovede ke klidu bez utrpení.
Kristina Pečlová
starší >>