Mechanický pomeranč

/ Taneční představení inspirované stejnojmenným románem Anthonyho Burgesse

Tomáš Rychetský, Ondřej Vinklát

surreální taneční groteska premiéra: 26. 11. 2021

Vize budoucnosti, která se stala naší současností. Právě ta fascinovala Mad Max, Orwelův 1984, Buῆuelův Zlatý věk, kyberpunk, Kubricka, Anthonyho Burgesse a také balet Jihočeského divadla. Vůbec poprvé převedené legendární dílo Mechanický pomeranč do taneční inscenace. Dekadentně surreální taneční groteska odkrývá, co se stane, když se mocní rozhodnou udělat z nás své loutky. Necháme se?

Sebastiano Mazzia byl za svůj výkon v hlavní roli Alexe nominován na Cenu Thálie 2022.

...Kontroverzní téma je zpracováno bez zbytečně zatěžující narace. Obrazivá choreografie oproštěná od jakýchkoliv baletních klišé si chvílemi zakládá na milimetrovém timingu, aby vzápětí propukla ve spontánní, živočišný tanec. Z Kubrickova filmu se skvěle podařilo přenést ono "estetické povýšení" násilí skrze hudbu a výtvarné umění. Acherova zvuková stopa si hraje s odkazy na Beethovena a pracuje s hovorovou češtinou; minimalistické výtvarné řešení Evy Jiřikovské překvapuje rafinovanými průhledy a postupně odkrývanou symbolikou. A pak je tu ještě skvělý Sebastiano Mazzia v roli Alexe. Zkrátka nečekané, do paměti se zarývající,“ napsal Roman Vašek (Institut umění - Divadelní ústav)

Z médií
5plus2
26. 2. 2021
Český rozhlas ČB
10. 3. 2021
Opera Plus
7. 7. 2021
Tanecniaktuality.cz
23. 11. 2021
MF Dnes
10. 1. 2022
Opera Plus
15. 3. 2022
Divadelní noviny
1. 4. 2022
Divadelní noviny
14. 10. 2022
Divadlo.cz
14. 10. 2022
Hobulet
1. 2. 2023
Radio Prague International
13. 2. 2023
Česká televize
1. 3. 2023
 
Choreografie, režie Tomáš Rychetský
Choreografie Ondřej Vinklát
Světelný design Daniel Tesař
Asistent choreografa Béla Kéri Nagy
Představení řídí Jana Prašničková

 

 

Upozorňujeme diváky, že v představení je použit stroboskop.

Hudbu nahráli:
Jana Vébrová / harmonium, trumpeta, piano
Ivan Acher / perkusy, kytary, bassy, samply, hlasy
 

Oficiální premiéra proběhla za covidu bez diváků.



Z vašich ohlasů

Mechanický pomeranč, 21. 1. 2022

Kultovní Mechanický pomeranč jako balet? Proč ne, když se do toho pustí umělci z tvůrčí jednotky DekkaDancers se svým týmem a výbornými tanečníky jihočeského baletu. Kontroverzní téma je zpracováno bez zbytečně zatěžující narace. Obrazivá choreografie oproštěná od jakýchkoli baletních klišé si chvílemi zakládá na milimetrovém timingu, aby vzápětí propukla ve spontánní, živočišný tanec. Z Kubrickova filmu se skvěle podařilo přenést ono "estetické povýšení" násilí skrze hudbu a výtvarné umění. Acherova zvuková stopa si hraje s odkazy na Beethovena a pracuje s hovorovou češtinou; minimalistické výtvarné řešení Evy Jiřikovské překvapuje rafinovanými průhledy a postupně odkrývanou symbolikou. A pak je tu ještě skvělý Sebastiano Mazzia v roli Alexe. Zkrátka nečekané, do paměti se zarývající. Roman Vašek, Institut umění - Divadelní ústav v anketě Inscenace roku Divadelních novin
Roman Vašek