Jihočeská Thálie 2018, 21. 5. 2019
Vážená paní Maršíková,hlasování diváků je založeno na důvěře, že když někdo někomu nebo něčemu fandí, tak se na to přijde samozřejmě podívat. Nechceme dopředu naše diváky ani umělce podezírat z žádných postranních nebo nekalých úmyslů. Je to zkrátka anketa, nic víc, a zatím nemáme žádný opravdu relevantní signál, že by se do hlasování zapojovali přes internet lidé, kteří představení či umělce, kterým tak dávají svůj hlas neviděli. Jsou to vše velice neurčité dohady, založené pouze na tom, že se někomu výsledky nelíbí tak, jak by je sám očekával. Chápu to, mně také přijde neuvěřitelné, že Karel Gott je už po stopadesáté stále Zlatým slavíkem, ale nemohu prostě někoho napadat proto, že se mi to nelíbí, anebo naopak proto, že po sto padesáté první to vyhraje Tomáš Klus, který je podle mě nemožný a měl to dostat samozřejmě Kája. Prostě jsem byl přehlasován a musím to akceptovat. Já osobně jsem třeba dával hlas inscenaci Klíče odnikud a také to nedopadlo jak bych byl předpokládal. S tímto přístupem se obávám, že to bychom žádné divácké ankety nemohli dělat vůbec, a to by byla na druhou stranu asi zase škoda.Nicméně určitě se zamýšlíme nad případnou úpravou pravidel diváckého hlasování a jeho samotným smyslem. Zatím jsme preferovali maximální otevřenost a snadnou dostupnost. Ale samozřejmě, jak správně poznamenal i pan Havlínek, tohle je spíš třešnička na dortu. Divadlo děláme především proto, abychom Vám, divákům zprostředkovávali mimořádné zážitky a stá sezóna je stále ještě před námi, a máme se v ní věru na co těšit ;-) Srdečně zdravím.
Tomáš Studený
Jihočeská Thálie 2018, 13. 5. 2019
Dobrý den, ráda bych reagovala na příspěvky pana Havlínka, kterému tímto velmi děkuji za to, že je vůbec poslal. Nejprve k JIHOČESKÉ THÁLII: S postřehy herce pana Havlínka souhlasím; měla–li by být Jihočeská Thálie opravdu diváckou cenou, měly by být, dle mého soudu, započítány pouze hlasy „skutečných diváků“ (přičemž např. ten můj by se letos vlastně započítat nemohl, neboť i já jsem – jak si teď uvědomuji – hlasovala přes internet). Je dobré si připustit, že ne ke všemu jsou technologie vhodné. Hlasováním prostřednictvím formulářů se může skupina fiktivních diváků značně omezit. Např. v Divadle A. Dvořáka v Příbrami podobná divácká anketa rovněž probíhá, ovšem pouze prostřednictvím anketních formulářů – mám ověřeno – a to právě z výše uvedeného důvodu. Je přece rozdíl něčemu nebo někomu fandit a ve své podstatě „lajkovat“, a nebo jako divák ocenit inscenaci. Pak se chci ještě vyjádřit k „divácky nejúspěšnější inscenaci JD za rok 2018“ a to k představení opery PRODANÁ NEVĚSTA. Viděla jsem je celkem 2x. V obou případech to bylo naprosto šílené po stránce hudební , což je možno brát jako víceméně objektivní fakt, který potvrzuje tiché úpění spojené s nevěřícími grimasami jedné mladé operní zpěvačky, která seděla kousek ode mne a též hodnocení odborné kritiky, které je možno vidět i na webu JD, a to ze dne 11. 11. 2018. Z mých subjektivních dojmů snad jenom připojím, že asi 2 režijní nápady se mi líbily – nejvíc asi „mimoň Vašek“ schovávající se do bedny svého vlastního světa. Celkově však představení vidím po stránce režie, výpravy a kostýmů jako silně nekonzistentní až nesmyslné. A taky si nemohu odpustit, že z režijního pojetí komediantů je mi poněkud nevolno. Opravdu nevím, co bych odpověděla svým vnoučatům, kdybych je na „Prodanku“ vzala, jako že nevezmu, na jejich případný dotaz o významu interakce mezi Principálem a Vaškem. Připadá mi, že ohrožen zprzněním je nejen Vašek, ale i česká národní opera v českobudějovické inscenaci. Jako velmi nefér tedy vůči ostatním budějovickým umělcům tedy vnímám, když na rozdíl od nesrovnatelně kvalitnějších inscenací, které JD uvádí či v minulých měsících uvádělo (z mého pohledu z oper např. Trubadůr, La Traviata, Její Pastorkyňa, balet Klíče odnikud, z činoher Letní vosy…, Přisámbůh, Téměř dokonalá láska, Pokoušení) je mediálně oslavována tato hrůza.
L. M. Maršíková
Jihočeská Thálie 2018, 9. 5. 2019
Dekuji za odpověď. Svou reakci jsem již posílal, ale asi se někde ztratila, tak tedy znovu a strucne. Rozhodne si nemyslim, ze zde jde o nějaký podvod s IP adresami, ono to ani není zapotřebí..jen si myslím, ze si někdo před dvěma lety řekl "ono tu diváckou cenu vlastně není zas tak těžké vyhrát". Je evidentní, ze ostatní umělci z jiných oboru (činohra, balet, malé divadlo) se příliš aktivně na hlasování nijak nepodíleli (ano, za to si mohou sami) a nechali to jen na divacich - od toho je to divácká cena. Je totiž pozoruhodné, ze poslední dva roky najednou vyhráli ve všech kategoriích divácké ceny jen umelci z opery a i na dalších místech se umístili výhradně jejich kolegové ze stejného oboru..chci jen podotknout, ze zde nechci snižovat kvality opery JD, operu v JD mám rad a naprosto uznávám vaši práci..jen si nemyslím, ze by byl tak propastny divácky rozdíl mezi operou a ostatními..zvlášť když ještě prihledneme na počet odehraných inscenaci za sezónu i to, kolik jich mají jednotlivý umělci. Neříkám, ze je to stěžejní, ale za povšimnutí to stojí...Ono se nabízí, ze brblam (jakožto bývalý člen činohry JD), ze nevyhrál nikdo z činohry a měl, ale tak to není...jen mě mrzí, ze diky internetu a jednoduchosti hlasování tato kategorie přestává být tak nějak divácká, ale spíše kamaradska a kdo zburcuje více přátel na internetu. Abych jen nemudroval, myslím si, ze je tu jsou možnosti jak tomu trochu zamezit. Rikal jste, ze internet je správně, v rámci zviditelnění této soutěže (kategorie). To mate pravdu, ale ponechal bych to jen na bázi zviditelnění. Samotné hlasování by kupříkladu mohlo probíhat jen v divadle a hlasovací lístek by byl lístek do divadla, kde jsem prave viděl inscenaci či umělce, kterému chci dat hlas. On by se pak možná trochu víc oddělil hlasující divák, který byl v divadle a má tudíž výsostné právo ovlivnit svým hlasem konečně pořadí v této kategorii, od kamaráda, který byl jen zrovna na internetu..však stále doufám, ze neděláme divadlo, jen kvůli soutěži, která je jednou za rok. Přeji mnoho úspěchu do dalších let a hodně spokojených diváků. Tomas
Tomáš Havlínek
Jihočeská Thálie 2018, 2. 5. 2019
Milý Tomáši, myslím, že samo finanční ocenění zrovna v kategorii diváckých cen nehraje vůbec takovou roli, jak myslíte. To, že se do ceny diváků pochopitelně promítá do značné míry i aktivita fanoušků a přátel jednotlivých umělců, je zcela přirozené a nelze tomu nijak zamezit. Dokonce si myslím, že právě proto se ta cena vyhlašuje, aby byli diváci do vyhlašování více zainteresováni a mohli dávat své hlasy svým oblíbeným divadelníkům a inscenacím, a samozřejmě každý své přátele má možnost prostřednictvím např. sociálních sítí na hlasování upozornit, a ano, někdo je v tomto aktivnější a má příznivců více, než druhý, ale 1) se s tím nedá vůbec nic dělat, leda nějak zakázat všem hercům, aby tu anketu jakkoli šířili, což by ale 2) bylo vlastně kontraproduktivní, protože tím, že ji šíří sami umělci, kteří aktivizují své okruhy příznivců, dostává celá anketa větší publicitu, což je vlastně žádoucí, neboť čím více diváků hlasuje, tím je výsledek relevantnější a má větší výpovědní hodnotu a drobné výkyvy způsobené tím, že někdo aktivizuje více svých přátel než jiný, se v celkovém součtu rozpustí. Nepodsouval bych však nikomu jinou motivaci, než každému divadelníku přirozenou touhu po úspěchu u publika a ta bude stejná, ať bude cenou šek nebo láhev červeného. Já nevím, čím vy osobně posuzujete, která inscenace udělala nejvíce divákům radost, že ve vás výsledky budí nedůvěru, já osobně si ale nedovedu představit jiný nástroj, než nějakou takovouto anketu, a samozřejmě čím větší publicitu jí dokážeme dát tím lépe. Přičemž je nutné si stále připomínat, že každý výsledek ankety má pouze omezenou výpovědní hodnotu a těžko lze od něho očekávat zcela objektivní hodnocení, je to pouze statisticky vyjádřený úhel pohledu určité skupiny lidí. Mohu Vás nicméně ubezpečit, že dbáme důsledně na to, aby hlasy byly vždy od skutečných a nikoli imaginárních hlasujících a např. hlasy ze shodných IP adres, nebo kartičky bez ověřitelných údajů nejsou akceptovány. Mohu Vám snad také prozrad it, že rozdíly v počtech diváckých hlasů byly letos natolik výrazné, že sotva mohla mít zásadní roli aktivita jednotlivých umělců na sociálních sítích.
Srdečně Vás zdravím a přeji vše dobré. T. Studený (šéf opery JD a režisér letošního předávání cen)
Tomáš Studený
Jihočeská Thálie 2018, 30. 4. 2019
A zase tu byla Jihočeská Thalie! Chtěl bych moc pogratulovat všem, kteří byli oceněni za svou práci a za svůj výkon v jednotlivých inscenacích, ať už to bylo v baletu, opeře, činohře, rohlasu nebo to byly ceny pro malé divadlo. Je také potřeba vyzdvihnout Nadační fond Jihočeského divadla, který oceněným hercům už nějakou dobu dává pěknou částku jako motivaci do příštích let :) nebo je to, jako to bylo v mém případě, vítaná pomoc při placení velkých účtu po hereckých večírcích :D Však dovolím si jeden malý poznatek, který mám už z minulého roku. Je to můj názor a můžu možná někomu křivdit, ale nemyslím si. Podotýkám, není to vlastně nic proti lidem, co byli oceněni, ale spíš proti trochu nešikovnému systému. Kromě cen, které se rozdávají za jednotlivé výkony v jednotlivých inscenacích, o jejíchž vítězích rozhoduje odborná porota, jsou tu také ocenění, které vybírají diváci...jako je kupříkladu nejoblíbenější herec, herečka a nejoblíbenější inscenace. Je nejvíce v pořádku, že tato katogorie existuje, ale můj názor je takový, že by asi bohužel neměla být oceněna touto krásnou finanční částkou nebo nevím jak zamezit tomu, aby to nebyla spíše soutěž o to, kdo má více zurgovamých kamarádů na internetu, kteří jsou připraveni klikat, hlasovat. Ono totiž možná kdyby v těchto kategoriích byla výhra hrníček a flaška slušného červeného, tak by z toho někdy...možná...opravdu vylezla inscenace nebo umělec, který ten rok byl nejvíce vidět a dělal divákovi největší radost. Jen dávám podnět, zda by se nešlo nad tím do příštích let zamyslet a udělat to nějakým způsobem v těchto kategoriích spravedlivější.
Tomáš Havlínek