Markýza de Merteuil a vikomt de Valmont pro své pobavení zasahují do cizích osudů a roztáčejí soukolí, jež je nakonec smete. Na tento cynický přístup k morálce a lidské zodpovědnosti nakonec doplácejí nejen nevinné oběti, ale i jejich honci. Známý příběh na pomezí tanečního divadla a činohry vytvořil choreograf Libor Vaculík s použitím hudby F. Schuberta a P. Vaskse.
Doprovodné slovo opatřeno německými a anglickými titulky.
V roce 2018 v titulní roli Valmonta první sólista ND Praha Alexandre Katsapov! V roli paní de Tourvel se můžete těšit na sólistku ND Praha Magdalenu Matějkovou!
Na baletním představení Jihočeského divadla, které diváci uvidí 1. srpna 2018 před Otáčivým hledištěm v Českém Krumlově, spolupracuje i Nadační fond pro taneční kariéru. Diváci Jihočeského divadla zakoupením vstupenky podpoří Nadační fond pro taneční kariéru částkou 50 Kč. Tento fond totiž poskytuje služby, které umělcům pomohou zvládnout začátek nového profesního života po ukončení jejich aktivní kariéry, kterou uzavřou před třicátým rokem života.
Valmont je jméno ústřední postavy románu v dopisech Nebezpečné známosti– nebo přiléhavěji Nebezpečné vztahy(v originále Les Liaisons dangereuses) Choderlose de Laclose, který vyšel poprvé v roce 1782 a svou otevřenou kritikou mravů určitých společenských vrstev si získal velkou pozornost. V době vydání byl tak skandální, že ho Marie Antoinetta musela mít ve své knihovně zakrytý. V roce 1985 se románu chopil dramatik Christopher Hampton a stvořil divadelní hru, která měla premiéru v Royal Shakespeare Company a o dva roky později byla také provozována na Broadwayi – v obou uvedeních excelovali britští herci Lindsay Duncan a Alan Rickman. Vikomt de Valmont a markýza de Merteuil, ústřední dvojice, shledává rozkošnými nejen milostná spojení, ale také pohrávání si s city druhých. Dvojice rozjíždí pro svou potěchu sérii drobných i větších intrik na vrub svých bližních, baví se jejich naplňováním a vytyčuje si stále další a „smělejší“ cíle. Jenže, jak už věděl jiný dramatik, „s láskou nejsou žádné žerty“: co se zdálo být zpočátku půvabným, ač nejapným žertováním, mění se postupně v cynickou a bezohlednou manipulaci, která se stává stejně nebezpečnou pro ty, jimž je určena, jako pro ty, kdo ji rozehráli. Látka byla několikrát zfilmována: v roce 1959 ji francouzský režisér Roger Vadim přenesl do současnosti. V roce 1988 vznikl dobový film v koprodukci USA a Velké Británie podle scénáře dramatika Christophera Hamptona v režii Stephena Frearse. O rok později se na plátnech kin objevila francouzsko-americká verze Valmont Miloše Formana. V roce 1999 byl natočen americký film Velmi nebezpečné známosti (Cruel Intentions), příběh byl přenesen do moderní doby, na Manhattan. Ve stejném roce se objevil na televizních obrazovkách kanadsko-francouzský televizní seriál Les Liaisons dangereuses. A konečně, v roce 2012 v koprodukci Číny, Jižní Koreje a Singapuru vznikla filmová adaptace odehrávající se v Šanghaji třicátých let 20. stol. Téma Nebezpečných vztahů proniklo i do opery – s hudbou Conrada Susy ji uvedla sanfranciská Opera v roce 1994. Litevský skladatel Artur Maskats napsal balet Nebezpečné známosti a v choreografii Krzysztofa Pastora jej uvedli poprvé ve Vilniusu a v roce 2011 také v brněnském Národním divadle.
Nyní přicházíme s baletním příběhem choreografa a režiséra Libora Vaculíka, který si vybral hudbu Franze Schuberta a Pēterise Vaskse pro původní premiéru Valmont v pražském Stavovském divadle v roce 2014. Dnešní verze pro balet Jihočeského divadla je připravena speciálně pro Otáčivé hlediště v Českém Krumlově. Nechme se unášet romantikou, erotickým napětím, sžíravou žárlivostí, uraženou ješitností, nenávistnou rozkoší a touhou po pomstě. To jsou silná lidská témata, která vyjádřit pohybem,byla pro všechny tvůrce úžasnou výzvou.
/ Zdeněk Prokeš
Fotografie ze zkoušky / Michal Siroň