Příhody lišky Bystroušky

/ Otáčivé hlediště

Leoš Janáček

dojemná opera o zvířatech a lidech premiéra: 14. 7. 2016

Je to pohádka, či pravda?

Tato geniální opera je jásavým i teskným podobenstvím života v jeho nekonečné mnohotvářnosti. Lidské i zvířecí osudy se prolínají v úsměvných, lyrických či tragikomických hudebních obrazech, zasazených do přírodní scenérie pod koruny staletých stromů. Janáčkovo smíření s věčným koloběhem života přeneslo poprvé před Otáčivé hlediště režisérské duo SKUTR v hudebním nastudování Maria De Rose.

Představení je opatřeno titulky v češtině, angličtině a němčině (vhodné i pro sluchově postižené)Více informací ZDE.

Dokumenty
Plakát k představení
grafický design / Marek Vácha
Tisková zpráva
Plakát k inscenaci 2020
Z médií
Deník.cz
6. 6. 2016
Rozhlas.cz
6. 6. 2016
Divadelni-noviny.cz
20. 6. 2016
Divadelní noviny
21. 6. 2016
Divadelní noviny
21. 6. 2016
Scéna.cz
4. 7. 2016
Zakulturou.cz
8. 7. 2016
Scéna.cz
11. 7. 2016
Haló noviny
12. 7. 2016
MF dnes
14. 7. 2016
Deník
14. 7. 2016
Právo
13. 7. 2016
Zakulturou.cz
13. 7. 2016
Musical-opereta.cz
13. 7. 2016
Divadelni-noviny.cz
13. 7. 2016
Divadlo.cz
7. 7. 2016
Deník
15. 7. 2016
České noviny.cz
14. 7. 2016
Rozhlas.cz
14. 7. 2016
Operaplus.cz
15. 7. 2016
Právo
14. 7. 2016
Ceskatelevize.cz
16. 7. 2016
Operaplus.cz
16. 7. 2016
Lidové noviny
18. 7. 2016
Casopisharmonie.cz
18. 7. 2016
Divadelni-noviny.cz
19. 7. 2016
Deník
20. 7. 2016
Deník
21. 7. 2016
Instinkt
21. 7. 2016
Operaplus.cz
21. 7. 2016
Deník.cz
21. 7. 2016
Právo
21. 7. 2016
Novinky.cz
24. 7. 2016
Právo
26. 7. 2016
Svět a divadlo
4/2016
Haló noviny
5. 9. 2016
Divadelni-noviny.cz
3. 9. 2016
Harmonie
9/2016
Divadelní noviny
6. 9. 2016
Divadelní noviny
6. 9. 2016
Casopisharmonie.cz
8. 8. 2017
Kulturne.com
9. 7. 2018
Novinky.cz
12. 8. 2018
 
Hudební nastudování a dirigent Mario De Rose
Kostýmy Marek Cpin
Choreografie Jan Kodet
Sbormistr Martin Veselý
Druhý dirigent Martin Peschík
Asistent režie Světlana Mládková
Hudební příprava Jan Bubák, Aleš Vítek
Představení řídí Michaela Freudenschussová
Text sleduje Alena Vozábalová

 

V tomto představení jsou použity repliky střelných zbraní a střelba.



Sbormistryně DPS Jitřenka / Elvíra Gadžijeva. Fotografie z představení / Pavel Hejný.



Více...
Z vašich ohlasů

Příhody lišky Bystroušky, 10. 8. 2018

Naprosté okouzlení - přesně to ve mně zanechalo představení Liška Bystrouška před OH. Paní Rusko byla jako Liška prostě úžasná a právem si zasloužila během aplausu několikeré bravo. Je úžasné, že regionální divadlo, řekněme snad i "klasické" je ochotno spolupracovat s tak originálním a novátorským tandemem, jakým bezesporu SKUTR je. Moc děkuji za krásný zážitek a za přivedení moravské písně k nám na jih Čech. A hlavně za nádherné představení, které z celého letošního repertoáru zapadlo mezi stromy krumlovského zámeckého parku snad nejvíce (Rusalka promine:-))
Jana K.

Příhody lišky Bystroušky, 22. 7. 2016

Pane Petře, pročítáme bedlivě všechny divácké ohlasy na naše operní inscenace – zejména ty záporné nás vždycky nutí k zamyšlení, v čem náš režijně-dramaturgický záměr eventuelně nezapůsobil tak, jak jsme si přáli. Jako mladý  - a jistě náročný divák – víte, že se současným hudebním divadlem se to má podobně jako s kinematografií. Do kina nejdeme v prvé řadě na titul, ale hlavně na Woodyho Allena, Pedra Almodóvara či na Stevena Spielberga, eventuelně na bratry Coenovy, a tak předem víme, jak například Café Society, Julieta, Most špionů či V nitru Llewyna Davise budou vypadat. A stejně v opeře – chceme-li, jak píšete – „nemodernu“, zvolíme „realistická“ pojetí Otty Schenka (vídeňská Liška Bystrouška a newyorská metropolitní Rusalka) či Franca Zeffirelliho (Carmen ve veronské aréně). Nicméně věřte, že „živoucnost díla směrem k člověku“ s úspěchem dnes na nejprestižnějších operních scénách prověřují imaginativní Robert Wilson, provokativní enfant terrible Calixto Bieito či – „našim“ SKUTRům asi ve výrazu nejbližší  - katalánské sdružení divadelníků s názvem La Fura dels Baus, v jehož čele stojí režisér Carlus Padrissa. Přál bych Vám spatřit jejich (na DVD dnes běžně dostupná) ztvárnění Aidy, Carmen či Orfea a Eurydiky. Z nich je přímo transparentní současný tvůrčí pohled na starou klasiku, která tak najednou úžasně ožívá soudobým scénickým projevem, v němž výtvarná, pohybová, herecká a hudební složka v rafinovaném propojení slouží k uchvácení těch, kteří ve svém životě tuto klasiku vidí třeba vůbec poprvé. A divadlo – toť v prvé řadě úchvat – jak říkal blahé paměti Miroslav Macháček. O úspěšnosti M. Kukučky a L. Trpišovského na českém i zahraničním divadle se není třeba rozepisovat. Jsme rádi, že SKUTři přijali nabídku Jihočeského divadla představit i na jeho scénách svůj obrazný, humorný, hravý styl právě v operách, které Jihočeské divadlo dříve neuvedlo (Dítě a kouzla v DK Metropol) a v Příbězích lišky Bystroušky v prostoru před Otáčivým hledištěm. Být připraven, je vše, jak praví princ Hamlet. Víme-li, co nás v divadle či v kině od režisérských kreací výše zmíněných tvůrců čeká, bývalo by lehké si představit, jak asi SKUTR rozžije zámecký park v Českém Krumlově... Přeji Vám hodně krásných večerů s operou, ať už zvolíte jakékoli její pojetí.
František Řihout, dramaturg opery JD

Příhody lišky Bystroušky, 22. 7. 2016

Bravo! Letos je to naše třetí Bystrouška. Po "ocelovém" Brně a tradiční Vídni je krumlovské představení nejúsměvnější a skvěle využilo potenciál parku. Sólistům bylo skvělé rozumět. Děkujeme Robert, Jiřina a Sára.
Robert Špaček

Příhody lišky Bystroušky, 21. 7. 2016

Včerejší představení bylo nádherné! Vtipné i dojemné, nápadité. Děkuji za překrásný zážitek.
Jarka Houzimová

Příhody lišky Bystroušky, 21. 7. 2016

Krásné představení - jako celek. Bohužel jednotlivé části mi k sobě nějak nepasují. Na prvním místě bych chtěl vyzdvihnout výkony účinkujících. Oceňuji, když cizinec zpívá operu v mém rodném jazyce, ale ještě více oceňuji, když je mu rozumět, a to v tomto představení bylo 100%. Celkové provedení oceňuji, ale myslím si, že není nad klasiku. Nebo alespoň pokud se dělá známá opera v takovémto provedení, to asi není problém, jelikož děj každý zná. Ovšem já osobně tuto operu moc dobře neznám, a kdybych si před představením nepřečetl stručný děj, asi bych vůbec nevěděl, o co jde. Celou cestu domů jsem přemýšlel o tom, kdo byl kdo, a ještě teď stále nevím, kdo byla chocholka a sova...  Více takovýchto představení, ale s lepší výpravou, anebo v klasickém provedení, jelikož klasika má také něco do sebe.
Martin

Příhody lišky Bystroušky, 20. 7. 2016

Liška Bystrouška se  nám celkově líbila, ale ztráceli jsme se v ději. Všicni zpívali a hráli s chutí, ale celou cestou domů jsme se dohadovali, co vlastně ti páni režiseři vlastně mysleli. NAPŘÍKLAD JEZDÍCÍ A KOUŘÍCÍ  AUTOBUSOVÁ ZASTÁVKA, nebo neustále se posouvající kadibudka a velmi dojemně napsaný závěr opery se pánům režisérům  také nepovedl.   
Věra, Lucka, Zdena

Příhody lišky Bystroušky, 19. 7. 2016

Musím složit pochvalu režisérské dvojici SKUTR. Představení bylo velmi nápadité - nechyběla vtipná místa. Líbily se mi kostýmy, nebyly zbytečně popisné, přesně vystihovaly charaktery postav. Inscenace vychází z libreta a charakteru hudby, což občas někteří režiséři nedělají. Rozhodně nemohu souhlasit s názorem pana Petra. Zajímalo by mne, čím, podle něho režiséři Bystroušku zkazili. Škoda že to nerozepsal. Jen použil silná slova bez argumentů.
Jan

Příhody lišky Bystroušky, 18. 7. 2016

Liška Bystrouška točnu doběhla i předběhla. Takovéto inscenace dávají fenoménu otáčivé hlediště smysl. Byl jsem okouzlen, operu dělají pěvci a opera JD má skvělé obsazení. Bravo, paní Rusko, bravo, paní Máčikové, jsem rád, že jsem mohl vidět obě premiéry. 
L. Rychlík

Příhody lišky Bystroušky, 18. 7. 2016

Představení Lišky Bystroušky, stejně jako vloni Rusalka, mne obrovsky potěšilo. Skvělá scénografie a scénické prvky, práce s prostorem zahrady do veliké hloubky, lehce současné pojetí tématu s nápaditou režií a hlavně výborné obsazení. Měl jsem zapnutou i vaší novou titulkovací technologii na svém mobilu a fungovala úplně bez problému. Opera je sice česky, ale občas bych se bez titulků v nářečí ztrácel. Díky za každé takové představení.
Antonín Jareš

Příhody lišky Bystroušky, 18. 7. 2016

Příhody lišky Bystroušky jsou kouzelné! Je to úžasné, moderní, dynamické, vtipné, fantastické, hravé divadlo!
Veronika Kohoutová

Příhody lišky Bystroušky, 18. 7. 2016

Rád bych poděkoval Jihočeskému divadlu za možnost, kterou nabízí otáčivé hlediště v České Krumlově. Je to opravdu zážitek být pod otevřenou klenbou a mít možnost sledovat děj, odehrávající v okruhu 360°. Pokud se mám ale vyjádřit k samotné opeře Příhody lišky Bystroušky, tak hluboké zklamání. Nezanechalo to ve mně žádnou ozvěnu, nic, co by se mne dotklo. Takový morální a kulturní úpadek jsem nečekal a to jsem člověk mladého věku 31 let. Pokud má potřebu režisérské duo SKUTR takovým způsobem kazit klasiku, kterou pouze hudba držela při životě, pak by bylo namístě zvážit jejich další trvání v opeře. Byl bych rád, kdyby se na úspěch pohlíželo ne množstvím prodaných lístků, ale nakolik jsme schopni předat živoucnost samotného díla směrem k člověku. Pokud bude tendence vnášet modernu do děl tohoto typu, jenom proto, aby se vyšlo vstříc současnému povrchnímu člověku bez vkusu a schopnosti posoudit krásu, pak neočekávejte nic jiného než nezájem a nechuť. Každopádně hercům děkuji za jejich výkon, ale přál bych jim, aby je vedly skutečné osobnosti, které netvoří paskvil.
Petr

Příhody lišky Bystroušky, 18. 7. 2016

Liška Bystrouška je fantastické představení. Úžasné výkony se pojí s nádhernou a nápady naplněnou scénou. Díky vám všem za nevšední zážitek.
Luděk Čermák

Příhody lišky Bystroušky, 18. 7. 2016

Snad poprvé jsem se na opeře zároveň smál a opravdu dojal. Bravo!!!
Jaroslav Michl

Příhody lišky Bystroušky, 15. 7. 2016

Bylo to nádherné, gratuluji k povedenému představení!!
Annie Pavlík