Zakletý princ

Vojtěch Hřímalý

komická opera premiéra: 29. 1. 2016 počet repríz: 10

Komická opera o třech jednáních českého skladatele Vojtěcha Hřímalého ml. na libreto Jindřicha Hanuše Böhma podle veselohry Johanna von Plötze Der verwunschene Prinz. Že nevíte, jak se doslova přes noc stát rovnou šlechticem? Stačí, když podobně jako švec Toník večer přeberete a ráno se místo v hospodě vzbudíte na zámku. Ještě horší ale je, když se pak zase probudíte doma v chalupě... Ale protože náš švec je chytrák nad chytráky, umí každou situaci obrátit ve svůj prospěch. Stejně jako mnozí z nás i dnes!

Dokumenty
Plakát k představení
grafický design / Marek Vácha
Tisková zpráva
Z médií
MF dnes
28. 1. 2016
Divadlo.cz
26. 1. 2016
Budejckadrbna.cz
28. 1. 2016
Deník
29. 1. 2016
Operaplus.cz
30. 1. 2016
Lidovky.cz
2. 2. 2016
Rozhlas.cz
31. 1. 2016
Kulturne.com
28. 1. 2016
MF dnes
5. 2. 2016
Casopisharmonie.cz
10. 2. 2016
Zakulturou.cz
16. 2. 2016
Divadelní noviny
16. 2. 2016
Týdeník Rozhlas
29. 2. 2016
Hudební rozhledy
5. 3. 2016
 
Hudební nastudování a dirigent Jan Bubák
Režie a úprava libreta Miloslav Veselý
Pohybová spolupráce Sergej Škalikov
Sbormistr Martin Veselý
Hudební příprava Jan Bubák, Aleš Vítek
Představení řídí Michaela Freudenschussová
Text sleduje Lucie Bicanová

 

Ačkoli hvězda jménem Hřímalý se na českém operním nebi může zdát v současnosti poněkud vzdálená, přesto nositel jejího jména - plodný skladatel a houslový virtuóz, o generaci mladší než Smetana - platil díky svým operám Zakletý princ a Švanda dudák za jednoho z nejoblíbenějších českých operních "komediografů". Znovuvzkříšení jeho nejpopulárnějšího opusu Zakletý princ z roku 1872 si po téměř 65 letech od posledního uvedení nárokuje být hudebním i scénickým překvapením "pro celou rodinu".



Z vašich ohlasů

Zakletý princ, 21. 3. 2016

Díky za pěkné a milé představení Zakletého prince.
Radim a Eva

Zakletý princ, 18. 3. 2016

Zakletý princ.Musím se přiznat, že po otřesech,které jsem zažil při představení Aidy a Labutího jezera jsem na toto představení šel s obavami. Ale čekala mne milá, melodická pohádková opera, jejíž scénář jakoby vypadl z pera rozpustilého českého pohádkáře. Dokonalá scéna, vzdáleně připomínající Schickanderovy obrazy (jen chyběla mihotající se plynová lampa) výborně doplnila toto představení. O orchestru,sólistech a sboru se nezmiňuji - byli jako vždy výborní. Zdá se, že JD mělo při uvedení díla tohoto autora podobně šťastnu ruku jako při uvedení téměř zapomenutého Stelibského. Kdo má rád melodickou operu se šťastným koncem neměl by na tomto představení chybět.
Petr Lukš

Zakletý princ, 29. 2. 2016

Jediným kladem tohoto zbytečného představení byly výkony představitelů tří hlavních rolí - obsazení K. Vylíčilová, P. Malý a A. Janiga. Jsou opravdu skvělí. Hudba je naprosto  zapomenutelná, děj nesmyslný, ale to všechno by se dalo kvůli pěveckým a hereckým výkonům vydržet. Představení  nakonec nejvíce ubližuje režie pana Veselého: směšný rýmovaný prolog v přednesu pana režiséra z reproduktoru na začátku každého jednání divákům převypráví  celý děj, kdyby náhodou ti nechápaví tápali, o čem to vlastně bylo - většině hloupých gagů se smáli bohužel  jen sboristé na jevišti v rámci své role a při vrcholné árii prince (ta je v provedení nádherného barytonisty Aleše Janigy vlastně to nejlepší z celé opery) nesmyslně teče voda z kašny a vyloženě ruší!!! Snad aby si ji divák přišel poslechnout ještě jednou. Kdyby snaživého pana režiséra někdo rozumný trochu usměrnil, mohlo to celé dopadnou mnohem lépe. Takhle to byla škoda práce.
Eva Marešová

Zakletý princ, 2. 2. 2016

Díky za milé představení Zakletého prince. Novinka se povedla a moc se nám líbila představitelka Evičky Zuzanka Benešová.
Zuzana

Zakletý princ, 2. 2. 2016

Těšily jsme se s kamarádkou na svěží obrozenecké dílko plné předem inzerovaného humoru. Takové ale představení Zakletý princ není. Je totiž nad očekávání  jednoduché až hloupé, žel  i přes nezpochybnitelnou snahu a plné nasazení všech herců i režie. Myslím, že po zhlédnutí tohoto představení nikdo nezůstane na pochybách, proč se dnes Hřímalý nehraje. (Smetana za to vinu ale jistě nenese.)  My si s přítelkyní však kladly celý večer naopak otázku, proč se Hřímalý hraje právě v Jihočeském divadle a jaký efekt se od této operní archeologie vlastně očekává. 
Marie Mašková

Zakletý princ, 2. 2. 2016

Ještě se mi chce vrátit k mé předchozí krátké kritické reflexi dnešního operního představení, tentokrát však zcela vážně. Zakletý princ rozhodně, DISPONUJE pozitivy, a to hned několika: jsou to podle mne velmi dobré výkony celé řady interpretů, dále nová inscenace přinesla objev zajímavých nových tváří pro potenciální budoucí spolupráci s operou JD, představení má moc pěknou výpravu a v neposlední řadě milou režii na spíše – dle mého názoru – nadstandardní úrovni. Také, vzhledem k tomu, kde jsem seděla, už vím, že pan dirigent Bubák je nejen velmi dobrý muzikant – to jsem věděla už dřív – ale má i opravdu pěkná, čitelná dirigentská gesta. Díky tomuto svému sedadlu na balkoně jsem však viděla i do tváře prakticky všech členů orchestru….. A musím konstatovat, že výrazy obličejů mnoha jednotlivců o interpretačním nadšení rozhodně nesvědčily. Možná bude někdo, třeba pan Jiří : ), můj postoj vnímat jako přehnaně kritický, ale já bych opravdu ráda znala odpověď na otázku: „Proč?“  . Přesněji: „Proč se tohle dílo vlastně uvádí a proč JD kromě něj nemá na repertoáru jedinou českou operu?“.  A co si dramaturgie opery vlastně slibuje od tohoto jevištního počinu? Vsadím gatě, že mladého diváka do hlediště nijak významně nepřitáhne, a to ani díky tomu, že se budou školám vstupenky nabízet po 90 Kč.  I operní obecenstvo 2. premiéry svými reakcemi projevovalo spíše mírné rozpaky. Napadá mne, jestli už té poněkud podbízivé lidové zábavy není příliš. Já osobně dílo jako celek nehodnotím jako roztomile naivní, ale spíše jako kýčovitě pitomé. Tak se tedy raději budu těšit na Ravela v květnu.
L. M. Maršíková

Zakletý princ, 2. 2. 2016

Zakletý princ v mnohém předčil má očekávání – všem doporučuji: Lidi, jděte na to, protože něco takového jste jistě ještě neviděli. Nápaditá hudba, vybroušené rýmy, a fakt – neuvěřitelná sranda! Ještě doplním dramaturgický tip pro příští sezónu: operetka V pasti Emila Starého by byl také dobrý obdobně panoptikální počin!
L. M. Maršíková

Zakletý princ, 1. 2. 2016

Díky za milé představení Zakletého prince. Pro diváky večer oddechový, navozující dobrou náladu a po dlouhé době zpívají a mluví herci česky. Vřele doporučujeme. Nejvíce se nám líbil pan Klečka , pan Vojta a pan Voráček. Dámy paní Veselá a představitelka Evičky. Děkujeme za pohodový večer.
V. Bílá

Zakletý princ, 1. 2. 2016

Děkujeme za krásnou premiéru opery Zakletý princ. Představení bylo laskavé a potetické, moc se nám líbily kostýmy a pěkná hudba. Pan režisér vytvořil optimistickou inscenaci která přnáší dobrou náladu a úsměv. Úplně na nás dýchla nálada doby obrození. V této uspěchané době velká vzácnost.
Petr a Jana Valšovi