Jiří Untermüller

herec / Činohra
 

/ Repertoár - archiv

17. 12. 2021
29. 10. 2021
29. 9. 2021
24. 9. 2021
4. 7. 2021
19. 9. 2020
20. 2. 2020
28. 11. 2019
19. 6. 2019
18. 4. 2019
8. 3. 2019
14. 12. 2018
26. 10. 2018
6. 6. 2018
23. 2. 2018
3. 11. 2017
22. 4. 2017
10. 2. 2017
11. 11. 2016
19. 2. 2016
18. 12. 2015
24. 10. 2015
11. 6. 2015
13. 5. 2015
24. 4. 2015
6. 3. 2015
16. 1. 2015
7. 11. 2014
10. 1. 2014
7. 6. 2012
20. 4. 2012
6. 6. 2008
8. 4. 2005
11. 6. 2004
15. 6. 2001
Jiří Untermüller / Z médií
Deník.cz
30. 4. 2015
Deník
14. 5. 2015
Deník
15. 5. 2015
Deník
4.8.2015
Deník.cz
7. 5. 2019
Jihoceskate-
levize.cz
7. 5. 2019
Rozhlas.cz
28. 10. 2019
Český rozhlas
29. 10. 2020

 

Jiří Untermüller absolvoval hudebně-dramatické oddělení Pražské konzervatoře v roce 1978 v ročníku s Otakarem Brouskem ml., Dádou Patrasovou, ale také s Jarkou Červenkovou a Janem Dvořákem se kterými se po letech sešel znovu v jedné partě – v „budějckém“ angažmá. Poměrně velký ročník (17 absolventů šestého ročníku) se tenkrát rozešel do mnohých českých divadel od pražského Semaforu přes Kladno, České Budějovice, Cheb, Hradec Králové až po Karlovy Vary, kam nastoupil dvacetiletý Jiří již v únoru 1978. V prvním angažmá vydržel do roku 1985 a měl za sebou řadu rolí (jedna z posledních byl Jago) a také několik režií. V druhém angažmá v Činoherním studiu v Ústí nad Labem, kam jej pozval osobně Ivan Rajmont, vydržel pouze 11 měsíců. Byl to důsledek probíhajících i chystaných změn v „činoheráku“ a atmosféry jakéhosi přechodného období. Zahrál si zde v několika inscenacích a nastudoval jednu zakázanou: Brechtovy Hovory na útěku, kde hrál po boku Leoše Suchařípy. V čase prvního období na „volné noze“ (1986-1990) působil především v zařízení, které neslo název Klub v Řeznické, ale jež fakticky fungovalo již jako divadlo, k čemuž se přihlásilo změnou názvu hned po listopadu 1989. Klub v Řeznické vedli tehdy Doubravka Svobodová coby dramaturg a Jan Marek ve funkci provozního vedoucího. Ten se stal na 4 roky Jiřího režisérem. Pod jeho vedením byl například Jiřím v Saturniádě (ve vůbec prvním scénickém uvedení Jirotkova bestselleru) po boku Saturnina Hugo Formana, tety Kateřiny (spolužačky) Vlasty Žehrové, slečny Barbory Petry Lustigové, Dědečka (spolužáka) Františka Staňka a Milouše Petra Vacka. Devadesátá léta byla pro mnohé divadelníky i divadla dobou změn a hledání, a platilo to i pro Jiřího. V roce 1990 pohostinsky režíroval v Hradci, Kolíně a posléze v Pardubicích, kde zůstal dvě sezóny jako herec. V roce 1993 se znovu objevil v Karlových Varech, v roce 1996 v Liberci, aby nakonec v roce 1998 odešel po druhé na „volnou nohu“. V tomto proměnlivém období zkoušel další možnosti svého divadelního uplatnění. Kromě herectví a režie to bylo i šéfování uměleckého souboru, kulturní marketing, divadelní podnikání, několikrát absolvoval konkurz na ředitele divadla, ale zkusil si i práci pro noviny a regionální TV. V druhém „volnonožním“ období (1998-2004) se věnoval především muzikálu, a to jak účinkováním ve velkých produkcích (Evita 1998 a Romeo a Julie 2001, obě inscenace v režii Petra Novotného v Divadle Spirála na Pražském Výstavišti), tak vytvářením vlastních malých produkcí, které se uplatnily zejména na jevišti Divadla u Hasičů a na zájezdech. V letech 2001-2003 působil jako režisér a scenárista dětských představení v příbramském divadle (Modroočko, Česílko, Aladin) a v roce 2003 dostal nabídku na hostování v plzeňském souboru muzikálu a operety DJKT, kam potom nastoupil od ledna 2005 do stálého angažmá. Vzdor svému věku a dosavadní převážně činoherní praxi zahrál si v plzeňském muzikálu překvapivě mnoho velkých rolí, a dokonce několik hlavních. Stal se prvním českým Artušem v muzikálu Monty Python’s Spamalot, hrál Mistra ve Špatně placené procházce, byl Sancho Panzou po boku Quijotta Bronislava Kotiše v Muži z kraje La Mancha, zahrál si i dva hlavní antihrdiny v muzikálech Dirty Rotten Scoundrels (Lawrence Jameson) a Producenti (Max Bialystok); v obou partneřil s Janem Křížem. Vedli jej především režiséři Roman Meluzín, šéf plzeňského muzikálového souboru, několikrát opět Petr Novotný, ale také Petr Palouš, Tomáš Dvořák, Radek Baláš či Martin Pacek. V plzeňském divadle strávil Jiří celkem 11 let, z toho 5 let (2009-2014) byl souběžně i dramaturgem muzikálu. V roce 2014, kdy procházelo plzeňské divadlo výraznými změnami – končilo Komorní divadlo, otvíralo se Nové divadlo a uskutečnila se změna na postu ředitele – rozhodl se pro změnu i Jiří. Přihlásil se do konkurzu na sólistu činohry Jihočeského divadla, který uspořádala nová šéfka činohry JD Jana Kališová, uspěl, a v září 2014 nastoupil do nového angažmá. Od svého příchodu do Jihočeského divadla jej měli diváci možnost vidět celkem ve dvaceti sedmi titulech. Šlo jak o nová nastudování, tak o převzetí rolí i dlouhodobější záskoky. Z rolí, které zde nově nastudoval, patří k největším divadelní ředitel Meisel ve hře V jámě lvové, Lord Worplesdon v komedii Zavolejte Jeevese, doktor Mortimer v krumlovském Psu Basskervillském, tatínek Ady v Arše naděje, Will Hays v Shakespearovi v Hollywoodu, generál Otis v Pane, vy jste vdova!, primář v Pokoušení a Kubát ve Společenstvu vlastníků. Ze záskoků jmenujme aspoň roli tatínka v inscenaci Rybí krev a dočasné převzetí rolí dědečka a doktora Vlacha v jihočeském evergreenu Saturnin. Do konce roku 2020 nastuduje ještě role v titulech Zabiják Anders, Selský baroko a Café Groll. Režijní práci se věnuje především ve studiových souborech, které vede a v nezávislých produkcích – naposled muzikál Zaslaná pošta (2019, Malá scéna DK Metropol) na němž se podílel i jako scénárista po boku textaře Jana Batysty a autora hudby Vojtěcha Adamčíka. Zbývá dodat, že kromě herectví a režie je Jiří též původcem řady úprav a dramatizací a autorem desítky původních dramatických textů. Působí také jako lektor hereckých kurzů Ateliéru 3D Jihočeského divadla.
 



Jiří Untermüller / program
Úterý
26. 10. 2021
19:00 Společenstvo vlastníků Divadlo venku
Pátek
29. 10. 2021
19:00 Návrat Krále Šumavy Budova Jihočeského divadla Rezervovat
Středa
3. 11. 2021
19:00 Selský baroko Budova Jihočeského divadla Rezervovat
Čtvrtek
4. 11. 2021
19:00 Zabiják Anders Budova Jihočeského divadla Rezervovat
Pátek
5. 11. 2021
19:00 Café Groll Budova Jihočeského divadla Rezervovat
Sobota
6. 11. 2021
17:00 Café Groll Budova Jihočeského divadla Rezervovat
Středa
10. 11. 2021
19:00 Selský baroko Budova Jihočeského divadla Rezervovat
Sobota
13. 11. 2021
19:00 Návrat Krále Šumavy Budova Jihočeského divadla Rezervovat
Pondělí
22. 11. 2021
19:00 Ďáblův sluha Budova Jihočeského divadla Rezervovat
Úterý
23. 11. 2021
19:00 Zavolejte Jeevese Budova Jihočeského divadla Rezervovat
Středa
24. 11. 2021
19:00 Společenstvo vlastníků Divadlo venku Rezervovat
Čtvrtek
25. 11. 2021
19:00 Zabiják Anders Budova Jihočeského divadla Rezervovat
Pátek
26. 11. 2021
19:00 Návrat Krále Šumavy Budova Jihočeského divadla Rezervovat
Sobota
27. 11. 2021
19:00 Saturnin Budova Jihočeského divadla Rezervovat
Středa
1. 12. 2021
19:00 Zabiják Anders Budova Jihočeského divadla Rezervovat
Čtvrtek
2. 12. 2021
19:00 Café Groll Budova Jihočeského divadla
Pátek
3. 12. 2021
19:00 Café Groll Budova Jihočeského divadla Rezervovat
Neděle
5. 12. 2021
17:00 Café Groll Budova Jihočeského divadla Rezervovat
Pátek
17. 12. 2021
19:00 Marie a Magdaleny Budova Jihočeského divadla
Pondělí
20. 12. 2021
19:00 Marie a Magdaleny Budova Jihočeského divadla Rezervovat
Úterý
21. 12. 2021
19:00 Návrat Krále Šumavy Budova Jihočeského divadla Rezervovat
Středa
22. 12. 2021
19:00 Společenstvo vlastníků Divadlo venku Rezervovat
Pondělí
27. 12. 2021
19:00 Selský baroko Budova Jihočeského divadla Rezervovat
Úterý
28. 12. 2021
19:00 Café Groll Budova Jihočeského divadla Rezervovat
Středa
29. 12. 2021
19:00 Ďáblův sluha Budova Jihočeského divadla Rezervovat
Čtvrtek
30. 12. 2021
19:00 Saturnin Budova Jihočeského divadla Rezervovat
Čtvrtek
23. 6. 2022
21:30 Pes baskervillský Otáčivé hlediště Český Krumlov Rezervovat
Pátek
24. 6. 2022
21:30 Pes baskervillský Otáčivé hlediště Český Krumlov Rezervovat
Sobota
25. 6. 2022
21:30 Pes baskervillský Otáčivé hlediště Český Krumlov Rezervovat
Neděle
26. 6. 2022
21:30 Pes baskervillský Otáčivé hlediště Český Krumlov Rezervovat
Úterý
28. 6. 2022
21:30 Pes baskervillský Otáčivé hlediště Český Krumlov Rezervovat
Středa
29. 6. 2022
21:30 Pes baskervillský Otáčivé hlediště Český Krumlov Rezervovat
Čtvrtek
30. 6. 2022
21:30 Pes baskervillský Otáčivé hlediště Český Krumlov Rezervovat
Pátek
1. 7. 2022
21:30 Pes baskervillský Otáčivé hlediště Český Krumlov Rezervovat
Sobota
2. 7. 2022
21:30 Pes baskervillský Otáčivé hlediště Český Krumlov Rezervovat
Neděle
3. 7. 2022
21:30 Pes baskervillský Otáčivé hlediště Český Krumlov Rezervovat
Úterý
5. 7. 2022
21:30 Pes baskervillský Otáčivé hlediště Český Krumlov Rezervovat
Středa
6. 7. 2022
21:30 Pes baskervillský Otáčivé hlediště Český Krumlov Rezervovat
Čtvrtek
7. 7. 2022
21:30 Pes baskervillský Otáčivé hlediště Český Krumlov Rezervovat
Pátek
8. 7. 2022
21:30 Pes baskervillský Otáčivé hlediště Český Krumlov Rezervovat
Sobota
9. 7. 2022
21:30 Pes baskervillský Otáčivé hlediště Český Krumlov Rezervovat
Neděle
10. 7. 2022
21:30 Pes baskervillský Otáčivé hlediště Český Krumlov Rezervovat
Úterý
12. 7. 2022
21:30 Pes baskervillský Otáčivé hlediště Český Krumlov Rezervovat
Středa
13. 7. 2022
21:30 Pes baskervillský Otáčivé hlediště Český Krumlov Rezervovat
Úterý
19. 7. 2022
21:30 Da Vinci Otáčivé hlediště Český Krumlov Rezervovat
Středa
20. 7. 2022
21:30 Da Vinci Otáčivé hlediště Český Krumlov Rezervovat
Čtvrtek
21. 7. 2022
21:30 Da Vinci Otáčivé hlediště Český Krumlov Rezervovat
Pátek
22. 7. 2022
21:30 Da Vinci Otáčivé hlediště Český Krumlov Rezervovat
Sobota
23. 7. 2022
21:30 Da Vinci Otáčivé hlediště Český Krumlov Rezervovat
Neděle
24. 7. 2022
21:30 Da Vinci Otáčivé hlediště Český Krumlov Rezervovat
Úterý
26. 7. 2022
21:30 Da Vinci Otáčivé hlediště Český Krumlov Rezervovat
Středa
27. 7. 2022
21:30 Da Vinci Otáčivé hlediště Český Krumlov Rezervovat
Čtvrtek
28. 7. 2022
21:30 Da Vinci Otáčivé hlediště Český Krumlov Rezervovat
Pátek
29. 7. 2022
21:30 Da Vinci Otáčivé hlediště Český Krumlov Rezervovat
Sobota
30. 7. 2022
21:30 Da Vinci Otáčivé hlediště Český Krumlov Rezervovat
Café Groll / Nicole Tisotová, Eliška Brumovská, Věra Hlaváčková, Pavel Oubram, Jiří Untermüller, Dana Verzichová / Foto Alexandr HudečekCafé Groll / Jan Čtvrtník, Jiří Untermüller / Foto Alexandr HudečekSelský baroko / Jiří Untermüller, Tomáš Drápela , Jakub Koudela, Dana Verzichová / Foto Rudolf KovářSelský baroko / Jiří Untermüller, Tomáš Drápela , Jakub Koudela, Pavel Oubram, Dana Verzichová / Foto Rudolf KovářSelský baroko / Tomáš Kobr, Jiří Untermüller, Tomáš Drápela / Foto Rudolf KovářCafé Groll / Pavel Oubram, Teresa Branna, Martina Nováková, Jiří Untermüller / Foto Alexandr HudečekZabiják Anders  / Zdeněk Velen, Jiří Untermüller / Foto Alexandr HudečekSpolečenstvo vlastníků/Jiří Untermüller, Daniela Bambasová/foto Alexandr HudečekSpolečenstvo vlastníků/Jiří Untermüller/foto Alexandr HudečekZadržitelný vzestup Artura Uie / Jiří Untermüller, Jaroslav Kukrál, Daniela Bambasová, Dana Verzichová, / foto Alexandr HudečekZadržitelný vzestup Artura Uie / Jiří Untermüller, Dana Verzichová, Daniela Bambasová / foto Alexandr HudečekĎáblův sluha / Pavel Oubram, Jiří Untermüller / foto Alexandr HudečekPokoušení / Jiří Untermüller, Václav Švarc / foto Alexandr HudečekPokoušení / Jiří Untermüller, Petr Halíček, Jaroslav Kukrál / foto Alexandr HudečekElity / Dan Kranich, Jiří Untermüller / foto Alexandr Hudeček Elity / Jiří Untermüller  / foto Alexandr Hudeček
Více...
Jiří Untermüller / Z vašich ohlasů

Společenstvo vlastníků, 5. 5. 2020

Autentické prostory kulturního domu Vltava, kde se skutečně konají schůze SVJ, mají jistě velký podíl na tom, že vznikla inscenace, která může směle konkurovat své pražské kolegyni. Nejvýraznějším kladem novinky M. Schlegelové je především herecká souhra celého souboru. Vyzdvihl bych pak výkony D. Bambasové a T. Kobra, jejichž slovní přestřelky jsou velice přesně timovány, nebo J. Untermüllera, který v celé své zrůdnosti vykreslil postavu obdivovatele starých estébáckých pořádků, či R. Šmotka. Jeho výstup, v němž postupně přechází z nebetyčné radosti z úmrtí matky k pláči, patří k nejemotivnějším chvílím představení. 80 %
Jiří Landa, i-divadlo.cz

Archa naděje, 23. 5. 2016

Chtěl bych Jihočeskému divadlu velmi poděkovat za nastudování her Archa naděje a Shakespeare v Hollywoodu. Z letošních novinek činohry rozhodně nejlepší hry. Dále bych rád poděkoval dvěma hercům z těchto představení - slečně Tereze Vítové a Jirkovi Untermullerovi. Duet slečny Vítové a pana Vykuse mne v hledišti rozbrečel (to se stalo naposledy u představení Advent) a Jirkův vtipný monolog v Shakespearovi a jeho zauvažování o "panu" Hitlerovi v Arše naděje mi ještě dlouho zůstanou v hlavě. Děkuji moc!
Martin Doucha

Zpívám, tedy jsem, 12. 5. 2016

Dobrý den, když mi v pondělí přišla do emailu pozvánka na poslední díl pořadu Zpívám tedy jsem v této divadelní sezóně s textem "velkolepé finále", vůbec jsem netušila, jak se tento text naplní do posledního písmene. Finále bylo opravdu velkolepé! Pěvecké výkony pana Průdka, Zuzany Benešové a Lukáše Randáka byly excelentní, jsou to opravdu profesionálové. Děkuji jim za nádherný zážitek. Velmi musím ale pochválit i slečnu Markétu Vejdovcovou, která každým dílem roste jak pěvecky, tak herecky. Včera byla opravdu perfektní. Jen tak dál! Panu Untermüllerovi děkuji za krásný výběr písní. Přeji tomuto pořadu mnoho úspěchů v další sezóně. Věřím, že si své věrné a nadšené diváky již našel.
Hanka

Shakespeare v Hollywoodu, 28. 4. 2016

Očima přísného divadelního kritika jsou tyhle Ludwigovy postmoderní námluvy s renesančním klasikem nepochybně záležitostí bez vyšších uměleckých ambic. Hře sice nechybí určitá míra sofistikovanosti – narážky na texty z různých Shakespearových her, tíživé téma umělecké nesvobody zprostředkované postavou Maxe Reinhardta nebo mixování reálných a imaginárních figur. Divák se nicméně může spolehlivě bavit i bez hlubších znalostí jak Shakespeara, tak detailů a jmen ze "zlaté éry Hollywoodu". Je to ale nutně na škodu kvalitě hry? Myslím, že v tomto případě ne – inscenace pro mě totiž bez problémů naplňuje kategorii oddychové komedie, která si zcela vědomě neklade vyšší cíle, ale zároveň neupadá do prvoplánové podbízivosti. "Atraktivní balení" hře zajišťují sevřená scéna nahrávající stylizaci do prostředí hollywoodských ateliérů, Fikejzova dobově padnoucí hudba a především (chtělo by se říct už tradičně) skvělé Kyptovy kostýmy. Oceňovat výkony herců znamená  pouštět se do vypisování telefonního seznamu, protože každý z nich dokázal své postavě "vybojovat" alespoň jeden úsměv vzbuzující výstup a zároveň se vyvarovat přílišného tlačení na pilu a přehrávání (snad tomuto riziku nepodlehnou ani při dalších reprízách). Jiří Untermüller jako obávaný Will Hays v průběhu děje velmi vyváženě přepíná výrazový projev mezi striktním a sarkastickým úředníkem a neodolatelně narcistním blouznivcem. Hlasově a vizuálně "čtyřjediný" Jan Dvořák suverénně zvládá nejen "chodící klišé" Jacka Warnera, ale i tři jeho bratry, jejichž telefonické rozmluvy mají patřičnou šťávu. René Šmotek, jehož postava má jako jediná i hlubší tragický nádech, úspornými gesty a lehkým akcentem sympaticky vykresluje Reinhardta jako skeptického, humorem vyzbrojeného Evropana uprostřed hollywoodské povrchnosti. Nastavenou retro-stylizaci hry dokonale ctí a výrazově naplňuje trio dámských postav: Olivie v křehce přirozeném podání Terezy Vítů, "vzorová" naivka Dany Verzichové i novinářka Jaroslavy Červenkové přesvědčivě zprostředkovávající nablýskanost i rutinu "velkého světa" filmu. Jednoznačnými králi představení jsou nicméně představitelé ústřední, perfektně sehrané dvojice. Viktor Limr si jako Oberon pohrává s tónem hlasu při každé své replice a jeho přesně dávkovaná ironie, gesta a smysl pro timing jsou naprosto vynikající. Tomáš Havlínek má energii a uvolněnost, které k postavě Puka nezbytně patří, a znovu prokazuje jednoznačný a přirozený komediální talent, který by mohl do budoucna s přehledem zužitkovat i v "opravdovém" Shakespearovi. Je zkrátka fajn vidět soubor činohry zas jednou v sehrané formě a v kusu, který by si snad mohl získat dlouhodobější zájem diváků. Díky za to.
Michal

Zpívám, tedy jsem, 23. 3. 2016

Chtěl bych poděkovat za milý večer Zpívám, tedy jsem, byli jsme velmi potěšeni a odcházeli z divadla s příjemnou náladou. Moc zábavný program, skvělé výkony, pan Jan Kaštovský a slečna Markéta Vejdovcová mě dojali krásnou společnou písní, dva velké hlasy, které je třeba vyzdvihnout. Děkuji i všem ostatním a především panu Jiřímu Untermüllerovi, který svým humorem, zpěvem a herectvím vše dovedl k dokonalosti. Těšíme se zase příště. Každému  doporučujeme.
R. a M . Přibylovi

Zpívám, tedy jsem, 23. 3. 2016

Dobrý den, chtěla jsem moc poděkovat za včerejší opravdu milý pořad Zpívám tedy jsem. Moc se mi líbil - hlavně pro svoji pohodovou atmosféru. Bylo fajn vidět známé herce zase trochu jinak. Pro mě jednoznačně milé překvapení, takže mohu všem vřele doporučit. Nemohu nepochválit krásné pěvecké výkony všech hostů a krásné moderování a hudební nadání pana Jiřího Untermüllera.
Hanka

V jámě lvové, 8. 1. 2015

Včera jsme shlédli představení V jámě lvové a musím jen doporučit. Vynikající herecké výkony všech herců. Pominu-li pana Kubce (obdivuji, jak dokáže vyjádřit jen výrazem tváře své vnitřní pocity), pak mě nejvíc uchvátila Lenka Krčková, v jejímž podání jsem skutečně viděla přesnou "válečnou herečku", vynikající byl i pan Untermüller, jehož ředitel divadla byl naprosto přirozený (chvilkami jsem měla pocit, že se dívám na film Škola základ života). Nechápu, jak mohl někomu vadit začátek představení, byl skvěle zahraný a naopak si myslím, že je potřeba si stále připomínat tuhle dobu tak, jak byla. Takže jen tak dál a více takových představení.  
Jarka Dohnalová

V jámě lvové, 18. 11. 2014

Můžu říci jen dokonalost sama. je to nejlepší představení souboru Jihočeského divadla, na kterém jsem byla. Ráda  pro divadlo udělám to, že kudy budu chodit, tudy budu chválit a posílat na toto představení. Jsem nadšená z nového obsazení divadla. Naprosto dokonalý a nepřehlédnutelný  Lukáš Pečenka, samozřejmě perfektní herecké výkony pana Kubce, Untermüllera a v neposlední řadě i pan Skála. Myslím si, že divadlo správně vyhodnotilo, že po panu Veselém, který odešel, chybí muž, na kterého budou chodit mladé dívky i starší ženy z důvodu, že se na něj prostě hezky kouká. Myslím, že pan Skála je osobou, na kterého se nejen hezky kouká, ale plusem je i to, že dokonce umí hrát. Divadlo, tleskám nad výběrem hry i herců. Díky za luxusní zážitek.
Míša Č.

Vážení návštěvníci webových stránek Jihočeského divadla, upozorňujeme, že anonymní ohlasy a ohlasy obsahující vulgarismy nebudou na našich stránkách zveřejňovány!

Jméno a příjmení:

Kontakt:

Ohlas:

Kontrola proti robotům: Součet 10104 + 5 je: