Alexandr Beň

sólista opery / baryton /
 

/ Repertoár - archiv

6. 12. 2024
9. 2. 2024
6. 12. 2023
5. 5. 2023
2. 3. 2023
4. 11. 2022
1. 10. 2021
23. 7. 2021
19. 9. 2020
1. 8. 2020
21. 11. 2019
2. 8. 2019
12. 10. 2018
19. 1. 2018
20. 10. 2017
14. 7. 2017
20. 1. 2017
14. 7. 2016
29. 1. 2016
16. 7. 2015
7. 5. 2015
6. 12. 2014
31. 10. 2014
21. 2. 2014
7. 12. 2013
7. 12. 2013
27. 9. 2013
14. 4. 2013
27. 9. 2012
3. 8. 2012
2. 3. 2012
2. 12. 2011
7. 10. 2011
5. 8. 2011
17. 12. 2010
1. 10. 2010
23. 7. 2010
26. 2. 2010
6. 11. 2009
25. 6. 2009
20. 3. 2009
18. 7. 2008
21. 3. 2008
30. 11. 2007
12. 10. 2007
16. 3. 2007
12. 1. 2007
6. 10. 2006
9. 6. 2006
14. 4. 2006
9. 12. 2005
7. 10. 2005
22. 4. 2005
3. 12. 2004
8. 10. 2004
27. 7. 2004
16. 4. 2004
16. 1. 2004
24. 10. 2003
28. 3. 2003
11. 10. 2002
2. 8. 2002
18. 1. 2002
16. 11. 2001
18. 5. 2001
13. 10. 2000
17. 12. 1999
23. 10. 1999
16. 4. 1999
12. 2. 1999
18. 12. 1998
7. 8. 1998
17. 4. 1998
12. 12. 1997
10. 10. 1997
6. 6. 1997
13. 12. 1996
11. 10. 1996
7. 6. 1996
19. 4. 1996
20. 12. 1995
22. 9. 1995
26. 7. 1995
9. 12. 1994
30. 4. 1994
Alexandr Beň / Z médií
Plakát k představení
foto Petr Hasal / grafika Marek Vácha
MF dnes
21.1.2010
Divadlo.cz
14. 3. 2013
Týdeník Budějovicko
20. 3. 2013
MF dnes
3. 4. 2013
Divadelní noviny
30. 4. 2013
MF dnes
25. 7. 2013
Operaplus.cz
11. 12. 2013
Deník
7. 5. 2015
Deník
15. 9. 2015
Deník.cz
3. 2. 2016
Zakultu-
rou.cz
4. 2. 2016
MF dnes
8. 2. 2016
Kulturne.com
9. 2. 2016
Deník
15. 7. 2016
Operaplus.cz
24. 10. 2017
MF dnes
15. 3. 2013
Právo
26. 9. 2012
MF dnes
21.1.2010
Ahoj Budějovice
červen 2010
Deník
17.1.2011
Deník
18.1.2011
Deník
8.4.2011
MF dnes
8.4.2011
Právo
7.4.2011
Hudební rozhledy
02 / 2012
Nejlepsiadre-
sa.cz
16. 1. 2012
Deník
7. 8. 2012
Hudební rozhledy
09/2012
MF dnes
27. 9. 2012
Deník
27. 9. 2012
Zakultu-
rou.cz
29. 6. 2023

Rodák z ukrajinského Lucku se už během studií na lvovské Lysenkově Státní akademii stal laureátem mezinárodní pěvecké soutěže v Bělehradu. Po absolutoriu získal angažmá jako sólista lvovské Opery Ivana Franka. Zde debutoval v roce l99l titulní úlohou v opeře P. I. Čajkovského Evžen Oněgin, jež se stala jeho „erbovní“ rolí; zopakoval si ji nejen na scéně Jihočeského divadla, ale i v Národním divadle v Praze. V roce 1993 absolvoval pěvecké kurzy European Center for Opera and Vocal Arts v belgickém Gentu pod vedením basbarytonisty Toma Krause. Od roku l994 je předním sólistou operního ansámblu Jihočeského divadla v Českých Budějovicích. Vytvořil tu celou plejádu velkých barytonových úloh, zejména ve Verdiho operách (Rigoletto, Traviata, Maškarní ples, Luisa Miller, Trubadúr, Aida, Síla osudu, Otello), ale i v operách veristických (Puccini, Giordano, Leoncavallo, Mascagni) a francouzských (Massenet, Gounod, Bizet). Z operního repertoáru 18. století a raného 19. století lze uvést jeho úspěšné hlavní role Figara v Lazebníku seviilském, Doktora Malatestu v Donu Pasqualovi či Belcoreho v Nápoji lásky a titulní roli Mozartova Dona Giovanniho, kterou úspěšně ztvárnil i před Otáčivým hledištěm v Českém Krumlově. Neminuly jej ani důležité postavy české operní literatury smetanovské (Vok Vítkovic, král Vladislav, Kalina), dvořákovské (Bohuš i Adolf). Zasloužené vavříny sklízel také jako Revírník z Janáčkových Příhod lišky Bystroušky uváděných před Otáčivým hledištěm v režii Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského. Během své umělecké kariéry hostoval na většině českých operních scén. K jeho největším úspěchům na tomto poli patří ztvárnění role Zvířete v opeře Philipa Glasse Kráska a zvíře podle stejnojmenného filmu Jeana Cocteaua v režii Petra a Matěje Formana v pražském Národním divadle (2003). Bohatá je i jeho koncertní činnost, mimo jiné rád prezentuje písňovou tvorbu své rodné země.



Alexandr Beň / program
Čtvrtek
6. 2. 2025
19:00 Komenský DK Metropol České Budějovice Rezervovat
Pondělí
10. 2. 2025
19:00 Komenský Rezervovat
Pondělí
24. 2. 2025
18:00 Jakobín DK Metropol České Budějovice Rezervovat
Pátek
28. 2. 2025
10:00 Komenský DK Metropol České Budějovice
Školní
Středa
5. 3. 2025
10:00 Pinocchio DK Metropol České Budějovice
Školní
Středa
5. 3. 2025
19:00 Pinocchio DK Metropol České Budějovice Rezervovat
Čtvrtek
28. 8. 2025
19:00 Prodaná nevěsta Divadlo venku Rezervovat
Pátek
29. 8. 2025
19:00 Prodaná nevěsta Divadlo venku Rezervovat
Sobota
30. 8. 2025
18:00 Prodaná nevěsta Divadlo venku Rezervovat
Pinocchio / Alexandr Beň / foto Martina RootSamson a Dalila / Alexandr Beň, Markéta Cukrová / foto Martina RootNyní a navždy / WeiLong Tao, Alexandr Beň, Maria Bisso / foto Michal Siroň TajemstvíTosca / Alexandr Beň, Aleš Voráček / foto Michal Siroň Tosca /  WeiLong Tao, Alexandr Beň / foto Michal Siroň Sedlák kavalír / Alexandr Beň a sbor opery JD / foto Michal SiroňTosca / WeiLong Tao, Alexandr Beň / foto Michal Siroň Tosca / Alexandr Beň, Petra Šimková Alvarez / foto Michal Siroň Evžen Oněgin / Peter Malý, Alexandr Beň / Foto Petr ZikmundEvžen Oněgin / Jana Šrejma Kačírková, Alexandr Beň / Foto Petr ZikmundProdaná nevěsta / Iva Hošpesová, Alexandr Beň, Jana Šrejma Kačírková, Jan Šťáva / foto Michal SiroňJejí pastorkyňa / Titusz Tóbisz, Alexandr Beň / foto Michal SiroňTrubadúr / Otáčivé hlediště Český Krumlov / Yukiko Kinjo, Alexandr Beň / foto Michal SiroňTrubadúr / Otáčivé hlediště Český Krumlov / Alexandr Beň, Šárka Hrbáčková & sbor JD / foto Michal SiroňTrubadúr / Otáčivé hlediště Český Krumlov / Alexandr Beň / foto Michal Siroň
Více...
Alexandr Beň / Z vašich ohlasů

La traviata, 26. 10. 2017

La traviata. Ztracená, která se v dnešním operním světě neztratí. Další představení, které svým netradičním režijním uchopením boří konzervativní představy o provádění tohoto díla. Zdánlivě jednoduchá až sterilní scéna otevírá prostor k hmatatelnosti všech přítomných emocí. Nadčasová Verdiho hudba, měkce znějící orchestr s vynikající dechovou sekcí a solidní pěvecké výkony sólistů na jevišti. Zejména Germont Alexandra Beně i Svatopluka Sema a též Violetta Marie Fajtové snesou možná až evropská měřítka. Třikrát bravo ! Scéně dominující vana evokující vězení, ostrov niterných jistot či symbol očisty všeho, tedy i citů ve kterých lze se koupat i utonout. Hra rafinovaných symbolů, dokonalé svícení scény a precizní výkony vedlejších postav a sboristů nenechávají diváka chladným. Přesně odměřovaným tempem vše spěje do smutného finále. Smrt je všudypřítomná a tak jako i v našich životech, bere předčasně a to i tehdy, když vysvobozuje z utrpení. Ještě chvíli pro lásku chtěl by vyprosit si každý. Českobudějovická La traviata je cituplným a žádoucím vytržením z dnešní hektické doby, která spoustu lidí nutí opravdové emoce spíše skrývat. Z tohoto představení si jich vnímavý divák může odnést tolik, kolik jen unese a dost možná, že alespoň na chvíli je posílen hledět na současný svět jinýma očima. Citlivěji, srdcem. Bylo to silné a krásné, děkuji všem ! Mohu jenom doporučit. Opakování žádoucí, citlivější nezapomenou kapesníky!.
Jaroslav Strnad

Trubadúr, 16. 3. 2017

Dne 14. března jsme měly možnost shlédnout operu Trubadúr. Byl to pro nás krásný večer a hluboký zážitek. Děkujeme tímto všem tvůrcům, ze všeho nejvíce pak Elišce Weissové a Alexandru Beňovi za jejich výkony.
Jaroslava Kubátová a Zdeňka Kasková

Trubadúr, 30. 1. 2017

Dne 23.1.jsme měly tu čest shlédnout představení Trubadúr. Já i mé kolegyně jsme byly celkovým zpracováním této opery naprosto nadšené. Velmi působivé bylo uspořádání scény a  její proměny přímo před diváky, i skvělá choreografie, jež vytvářela nádherné obrazy. Pěvecké výkony byly naprosto exkluzivní, velmi nás zaujal antický sbor, dále pak například  Lázaro Calderón jako představitel Manrica, Jana Šafář Doležílková v roli Leonory, Alexandr Beň i úžasná Eliška Weissová v emotivní roli Azuceny. Nádherná klasická opera v jemně moderním pojetí. Opravdu skvělý kulturní zážitek!
Ž. J.

Trubadúr, 25. 1. 2017

Bravurní režie, scéna i kostýmy! Skvělé využití (herecky i pěvecky velmi silného) sboru k dotváření scény! Naštěstí se nenaplnila přirozená obava, že po předchozí skvělé a nadčasové inscenaci Aidy (diváky rozporuplně přijímané) bude snaha o větší doslovnost a o v kostýmech a scénografii ryze romantickou podívanou... Naopak, nic nemohlo "ducha doby" a příběh vystihnout lépe, než právě toto zpracování!!!! Z obou premiér nás ze sólistů nadchli zejména Alexandr Beň (který ostatně zářil v každé roli, kterou v JČD ztvárnil...), Eliška Weissová (zde debutující?), Josef Škarka a velmi příjemným projevem pěveckým i hereckým Vladimíra Malá...
P. H.

Trubadúr, 24. 1. 2017

Premiéra opery Trubadúr dne 20.1.2017 v režijním pojetí Tomáše Studeného se mi moc líbila. Pěvecké i herecké ztvárnění hlavních rolí v podání Yukiko Kinjo (Leonora), Šárky Hrbáčkové (Azucena) a Alexandra Beně (hrabě z Luny) bylo dokonalé. Skvěle ale zpívali všichni sólisté i sbor. Výborně hrál i orchestr pod taktovkou Maria De Rose. I provedení II. premiéry Trubadúra dne 23.1.2017 bylo velmi zdařilé. Děkuji všem protagonistům opery za krásná představení.
Jiřina Š.

Figarova svatba, 9. 12. 2014

Včerejší druhá premiéra Figarovy svatby nás chytila za srdce, všechny superlativy uvedené v reklamních a programových textech se ukázaly jako pravdivé. Líbila se nám originální režijní myšlenka J. Průdka zapojit orchestr do děje přímo na jeviště, kdy Mario De Rose exceloval v obou rolích, jak dirigenta tak i herce. Příjemným překvapením byl výkon Lukáše Bařáka jako Figara. Ale i výkony ostatních protagonistů Yukiko Šrejmové, Alexandra Beně, Petry Perla Notové ale i dalších byly vynikající. Myslíme že je na místě i pochválit scénu i kostýmy, jedině snad kostým Cherubína byl určitou nadsázkou, ale nevadil. Celkový dojem z premiéry byl úchvatný, což dokladuje i dlouhý potlesk vestoje. Byl to nádherný večer, děkujeme za něj.
Jan a Ivana Voldřichovi

Tosca, 10. 3. 2014

Opera Tosca. Operu jsme  navštílivli podruhé a vzali s sebou členy rodiny, kteří tvrdili, že operu nemusí. Po představení  změnili názor. Děkujeme jak Alvarezovým a panu  Beňovi, tak  ostatním vč. sboru a perfektní  prezentaci za působivé zážitky, které se odrazily  v potlesku  diváků ve stoje - ostatně opera a balet vždy patřily  k organické výbavě panovnických dvorů, měly svou  nezastupitelnou úlohu. Možná, že není doceněno, že ostatně tato výbava je doporučována i dnešním, zejména technickým oborům jako způsob rozvoje tvůrčí činnosti. Chce to jen dobře si vybrat a jít to zkusit. ..a tato opera byla více než vhodná...
Kouřilovi

Tosca, 2. 10. 2013

V úterý 1.10.2013 jsme již podruhé zhlédly s kamarádkami Pucciniho operu "Tosca". V roli Scarpii se zaskvěl fenomenální barytonista Alexandr Beň. Jak pěvecky, tak i po herecké stránce byl fantastický. Perfektně ztvárnila roli Toscy Ivana Veberová. Moc se nám líbila i scéna a krásné kostýmy. Děkujeme všem protagonistům večera z Jihočeského divadla i z DJKT Plzeň za skvělý umělecký zážitek.  
Jiřina Š.

Rigoletto, 1. 10. 2012

Vážení, 28. 9. 2012 jsme se zúčastnili premiéry Verdiho Rigoletta na scéně Jihočeského divadla. Nové nastudování pod vedením Maria De Rose a v režii Jany Kališové se sólistou Alexandrem Beněm, Rafaelem Alvarezem, Yukiko Kinjo Šrejmovou, Josefem Škarkou, Alešem Voráčkem a dalšími interprety. Představení v nás zanechalo nazapomenutelný dojem a můžu říci, že vedle tradiční hvězdy opery Jihočeského divadla, pana Beně, kterého jsem viděl již v jeho 3 inscenacích Rigoletto v letech 1994, 2002 a 2012, mne zaujalo zejména vedení orchestru vynikajícího dirigenta pana De Rose a i výkony dalších sólistů. A také orchestr Jihočeského divadla, který již podruhé - po dříve uvedených Komediantech - objevil své již dříve objevené možnosti. Pouze náročný milovník opery může být potěšen tak, jako naše rodina a přátelé. Již se těším na další představení. Věřím, že Alexandr Beň sám může provést všechny představení opery bez alternace, aby se Jihočeské divadlo odvděčilo věrným divákům, o které chce bojovat. S obdobnými představeními budou jistě všichni diváci ochotni jít i "na Prahu".
Čutkovi

Síla osudu (La forza del destino), 13. 8. 2008

Velice se mi líbila Verdiho opera "Síla osudu". Tenorová role v podání sólisty Metropolitní opery - to byl opravdický zážitek. Tuto roli jsem viděla i v podání Valentina Prolata, který byl rovněž vynikající. Moc se mi líbil Oleksandr Beň a role Leonory v podání Miroslavy Veselé byla též výborná. Nutno pochválit i celý sbor a moc pěknou režii Josefa Průdka. Tato 2 představení byla mým velkým prázdninovým bombónkem.
Marie Janečková

Síla osudu (La forza del destino), 21. 4. 2008

Stvořili jste vážně nádherné představení Síly osudu. Viděla jsem reprízu 8.4. a měla štěstí na skvělé obsazení. Paní Veselá a pan Beň se úplně překonávali (pan Beň, když se nemusí trápit s žádnou komickou hereckou akcí, je dokonalý). A host pan Gurbaľ je sám o sobě neuvěřitelný zážitek!Scény jsou tak svěle rozehrané a zpěváci úžasní, že ani tři hodiny trvající představení nenudí a občas je škoda sledovat titulky. Pan režisér opravdu ví a umí. (Jen ten avizovaný mohutný sbor mi připadal trochu předimenzovaný a jeviště bylo až zbytečně přeplněné a nepřehledné ). Vaše představení není naštěstí žádná \"mumifikovaná\" stará klasika, ale opravdu úžasné divadlo, které se často nevidí. Blahopřeji.
E. Marešová

Tajemství, 10. 3. 2008

Vážení, do Českých Budějovic jezdím málokdy, třebaže to z Prahy zas tak moc daleko není. I když pražské scény navštěvuji pravidelně, tak vaše divadlo jsem dosud neznala a musím říci, že po shlédnutí představení opery B. Smetany Tajemství minulý týden v úterý, jsem byla velmi mile překvapena a své kamarádce, která mne na toto představení pozvala, jsem za to velmi vděčna. Scéna sice velmi jednoduchá, ale funkčně dobře využitá. Režijní pojetí pana Josefa Průdka je vtipné a nápadité. Zakomponováním tří nadpřirozených ženských postav (s jejich velmi vtipnými texty na začátku), které se pak němě prolínají celým dějem opery, dokázal velmi zručně odůvodnit různé naivní a nelogické situace, jichž je v celém příběhu požehnaně. Snad až  na závěrečnou scénu s pecí, která působila trochu směšně a anachronicky.  Velké uznání také patří sólistům za jejich pěvecké výkony. Zvláště představitelce panny Rózy paní Volfové a panu Beňovi v roli Kaliny, i když jeho čeština zní místy poněkud komicky (ale v opeře s mezinárodní účastí se s tím počítá). Skvělé výkony odvedli i další pěvci - roztomile nemotorný a pěvecky výborný Bonifác pana Dopity, paní Hájovská v roli Blaženky i pan Voráček jako Vítek (až na malé hlasové selhání ve výšce v poslední scéně). Také sbor zněl hezky v nádherně napsané scéně v druhém jednámí a pozoruhodně citlivě navázal ve třetím jednání po malém \"okénku\" Bonifáce. Celé představení mělo krásnou atmosféru, která dobře překryla nevlídné prostředí sálu. Děkuji Vám za krásný zážitek a snad se zase brzy k Vám do divadla  podívám. Klára R.
Klára Rennová

Rigoletto, 11. 8. 2003

Byl jsem 7.8.2003 na premiéře RIGOLETTA. Moc mne to uchvátilo, hlavně výstup Alexandra Beně, Evy Štruplové, Miloslava Veselého a Tomáše Studeného. Byl jsem velice překvapen a děkuji za tento krásný zážitek. Libor Stach
Libor Stach

Vážení návštěvníci webových stránek Jihočeského divadla, upozorňujeme, že anonymní ohlasy a ohlasy obsahující vulgarismy nebudou na našich stránkách zveřejňovány!

Jméno a příjmení:

Kontakt:

Ohlas:

Kontrola proti robotům: Součet 29 + 38 je: